Ännu en eftermiddag med mycket aktivitet i Älvkarleby!

Värmen den här tisdagen var på topp och solen sken från en klarblå himmel större delen av dagen. Att fiska på dagen var inte ens en tanke från min sida utan det blev bad och sol vid Bremmen i stället. Till älven kom jag först vid 17-tiden. Värmen var fortfarande påtaglig men trots detta så gick en hygglig vattenföring runt 400 kubik större delen av kvällen!

Vid Fasta fisket var vi nog ca. 15 stycken som frekvent fiskade av poolen, detsamma nere vid Pumpgropen. På Korallen var också en ansenlig skara sportfiskare runt 25 stycken skulle jag tippa. Den här kvällen krympte mitt flugförråd rejält då jag hade en hel del kontakter med fasta fiskets botten som består av en ansenlig mängd linor, faktiskt riktigt besvärligt! Nåväl laxarna verkar trots allt simma förbi de nystan som hänger längs botten, frampå kvällskvisten brände jag en fisk vid fasta, var nog inte riktigt med och jag fick uppleva 3-4 ryck i spöt innan fisken klev av med ett plaskande.




Även min fiskekompis PG hade fisk på , men som släppte lika snabbt som min firre hade gjort. Simon Hansen tappade en fin lax strax före midnatt, nästa gång sitter den Simon!


 En hel del kontakter samt vakande fisk tyder nog på att det stiger en del lax i älven just nu.

















I pumpgropen visade Noi hur en lax ska drillas och landade sin sjätte lax för året, vikten var 10 kg.









Noi i en karaktäristisk posé drillandes 10 kilos lax!


 

En annan duktig fiskare vid älven är Niklas Englund som knep säsongens andra lax på 10,5 kg
mellan fasta och pumpgropen!  Stort grattis till båda!




Fan grabbar, ni ser lite halvfarliga ut! Observera myggen!


Så vi kan nog konstatera att laxsäsongen börjat, så det är nog dags att damma av
fiskeutrustningen om man inte redan gjort det!

Tight lines


!
Tony

Kommentarer