Årets första Älvkarlebylax fick syna håven igår!

Äntligen var det så dags för årets första lax att syna
håven. Det var Ossi Petrelius från Gävle som fiskade
i Årvara under onsdagskvällen då en lax fattade tycke för hans
fluga. En grann bit på 11,8 kilo blev således årets första Älvkarlebylax!
Stort grattis Ossi!





















Ossi Petrelius, första laxen 2010-06-02 kl. 1900 i Årvara, Älvkarleby




























Trappan ner till Kärsbärsudden/Kistan






Själv tillbringade jag onsdagskvällen vid
Körsbärsudden, dessvärre var fisket inte mycket att hurra
för denna afton. Men det är alltid en massa trevliga sportfiskare på plats så när huggen uteblir så finns alltid folk att surra lite med!





Det drillades mer fisk i Älvkarleby under onsdagskvällen, min telefon gick varm tidvis.

Vid fasta drillade Bertil Hasselqvist storlax, men den valde att gå lös till slut. Ytterliggare en lax drillades enligt källor vid pumpgropen men även den tackade för sig.



I slutet av kvällen ringer min fiskekompis Niklas som begett sig
upp till fasta för att testa lyckan där - Tony säger, om du är rapp så kan du få se storlax
säger han med darrande röst. Jag lovar inte ett gram under 20 kilo!
Och då jag redan var på väg ner mot fasta så la jag på ett kol för att om möjligt
få se vad han menade. Väl framme så gick jag och PG som också var med ner mot vindskyddet
vid fasta fisket, men där stod bara fyra ensamma ryggsäckar. Vi kikade genom mörkret och kunde urskilja konturerna av några en bra bit nedanför pumpgropen. Efter en stund möter vi Niklas och tre fiskare till. Det var Janne Färnström från Gävle som fått sig en resa nedför älvkanten, dessvärre visade sig den feta och höga laxen sitta fel så den gick tillbaks i drickat.

Uppskattade vikt 20+! Vilken kväll, mina vänner första laxen är landad och flera kontakter bådar gott!

Kommentarer