Igent napp för mig idag vid ån, men en del aktivitet i vattnet trots allt!

Gråväder
Med sömndruckna ögon svängde jag vid halv åtta tiden in och parkerade mellan
Silvanum och Strömvallen. Gråvädret låg som ett täcke över ån och en och annan
regndroppe landade på vadarjackans huva. Ett par flugfiskare var redan på plats men
ingen hade känt något när jag kom ner.


Spinnfiske
Jag hade spinngrejorna med, och i dag fick haspeln stå tillbaka för mitt tiofots spö tillsammans med " Rocketen" och det funkade kanon. Vattenföringen är riktigt bra för tillfället i Gavleån, så den 0;50 mm lina som jag hade på spolen lyfte grejorna perfekt över botten.


Ett av mina drag blev kvar i ån idag efter 4 -timmars fiske vilket  får anses vara en godkänt förlust. Testade också ett sjunkande bombardaflöte med tubfluga, men ingen öring fattade tycke för de grejorna heller idag.

Många fiskare

I dag var vi uppemot 6-8 fiskare på plats, vilket säkert gör att fisken skyggar mer och är svårare att lura till hugg. Och jag tror att i framtiden vore det bra med någon form av uppdelning av fiskedagarna. Exempelvis flugfiske jämna dar och vice versa för spinn.

                                                                                                                                    
Stor fisk
Vid en paus på kastbryggan så vänder jag mig om och slänger ett öga ner mot nacken, och minsann går inte en fin fisk på säkert uppemot 4-5 kilo upp i ytan och visar både ryggfena och padell innan fisken åter försvinner ner i vattnet.
Fiskepulsen stiger och jag stammar fram till mina fiskekompisar: - Såg ni?

Kaffet försvann snabbt ner i strupen, och jag lät mitt Gruff-drag gång på gång fiska över den heta platsen men inget hände.
Nåja, en fantastisk förmiddag vid en kylig Stömvallenpool avslutades vid lunchtid.
 
Nya tag/ Tony

Kommentarer