Nollan bruten i Gavleån idag! Min första öring i ån vägde ca. 2,5 kilo!

Tog ut ett par timmars friskvård i dag för att om möjligt hinna vara ute
en stund i friska luften innan mörkret lägger locket på.
Tog spöt och stack ner till Gavleån som låg fint inbäddad i det vita pudret
den här onsdagen. Temperaturen låg nog på någon plusgrad och vädret var mulet
men ingen nedebörd vilket var skönt, snöstormen som dragit över Gävle
under gårdagen hade bedarrat.

Nere vid ån var redan Andreas och Kalle, så hur det än skulle bli med fisket
så skulle man få lite sällskap under de timmar man nu tagit sig ut. Vattnet i ån
hade ökat bra mycket sedan i söndags morse då jag sist var ner
för att försöka lura nån öring. Jag började fisket med en blå-silver Conrad kustvobbler,
ett rätt tungt drag så det blev inte många kast förrän jag bestämde mig för att byta.

Andreas var den första som hade fiskekontakt idag, en mindre blänkare drog till i hans grejor
en bit ovanför kastbryggan och gav till ett plask i vattenytan innan den släppte!
Jag gick som sagt för att byta drag, och ett Gruff av modellen (Stockholmsfärgen) eller fegisen
som skulle få bekänna färg. Färgen på den är för övrigt röd-svart
Och minsann, jag gjorde ett första kast direkt ut från kastbryggan när öringen högg
och vi blev nog lika förvånade både fisken och jag! Jätteskoj! Uppskattar vikten till
ca. 2,5 kilo. Detta var för övrigt min första öring i hemmaån!














































 




Kalle fiskade ner mot nacken när hans spö plötsligt fick en skön böj, en öring runt 4-kilos strecket
hade tagit hans orangea tub. Denna öring hade tidigare visat sig för Kalle med en virvel på ytan,
och nu hade fisken inte kunnat stå emot hans fluga! Efter en stunds fight, kunde jag så taila(eller lyfta mer då fisken inte ville låta mig ta den där bak) fisken fotograferades och sedan fick även den simmade vidare!




Två landade öringar och ett hugg är ett bra facit för ett par timmars fiske i vår fantastiska å!

Tony

Kommentarer