Anders Roman har besökt Landösjön den 30 & 31 mars och lämnar följande rapport!


Bild länkad från www.landosjon.se

Många fiskare på plats

Jag kom upp strax efter lunch den 30/3. Det var mycket folk på sjön, ca 150 personer och dom flesta satt vid "korvkön". För att undvika alltför mycket trängsel satte jag mig ute vid grundet. Började med "extra allt", dvs blink, blänke och maggot. Efter ca 30 minuter fick jag en röding strax under kilot. Under hela eftermiddagen var det trögt och jag fick inte ett enda hugg trots att det var gott om fisk på ekolodet. senare under eftermiddagen försvann fisken även från lodet.

Ny taktik


Vid 17 bytte jag taktik till mormyskaspö, 0,06 fireline och en liten orange mormyska. Så fort jag dunkade mormyskan några gånger i botten och lyfte den sakta dök det upp fisk på lodet igen och det började hugga. En timme senare hade jag landat 3 st, tappat en i hålet och fått linan avsliten av någon riktigt grov fisk. Rödingen var väldigt försiktig, nappen var bara småpill eller lyftnapp och utan nappindikator hade jag aldrig sett dom. Vid 18-tiden var jag tyvärr tvungen att ge mig av för dagen.

På grundet hade dom som lyckats bäst fått 9 rödingar upp till 2 kg och det var bara på mormyskor och flugor av den minsta modellen som dom nappade på.
Vid korvkön hade det gått mycket sämre enligt ryktet.

31/3: Kallt


Började fiska vid 8 på morgonen. Dom flesta satt vid grundet efter ryktet om att
det var rätt bra där dagen innan. Det var riktigt kallt, -18 och problem med
frysning i hålet. Otroligt trögt, såg 3 fiskar på lodet på hela dagen.
Vid 13 var inte ens hälften av de ca 100 som var på plats på morgonen kvar.
Vid 14 kom dagens enda napp och jag hade den på i en minut innan den släppte.
Vid 18 så packade jag ihop och uppskattningsvis hade det kommit upp 25 st på
hela dagen på hela sjön.
Tack för en fin rapport Anders!

Kommentarer