Febrig...


rent av lätt yrslig...


Nu är det den där tiden på året igen, i och för sig så började den här typen av feber spira redan  när isen låg kvar utmed älven och vi kastade efter köldstela öringar. Men i början av denna månad blev det än värre, Bosse Lindholm drog då första laxen vid älven på flugspö, en fisk på strax över 7,1 kilo. Diskussionerna gick heta om det var en
tidigt vårlax eller en s.k Baggot. (http://www.letsflyfish.com/salmon_kelt.htm) Fisken som Bosse drog upp ur diket var hur som helst en lax och vikten 7,1 kg! Och i och med detta så blev ju suget ännu värre. ´
Jag har nu gjort två laxturer till älven utan att känna eller se någon drilla fisk men vad gör det? Strunt samma, säsongen är igång och suget efter laxen är lika stort som vanligt. Den där fantastiska känslan vid hugget, drillen, och i bästa fall lyckas landa en lax är stort, ja något som åtminstone jag lever länge på!

Så i går den 24 maj kom så den
första storlaxen upp på land(fisk över 10 kg) och den lycklige blev Simon Hansen från Gävle. Han tar därmed hem titeln majlaxen i år i Älvkarleby vilket är ett pris som tilldelas den som tar den första nystigna laxen i älven.


Simon skrev till mig på MSN innan han for till älven att idag är det idealiska förutsättningar,
280 kubik och en vattentemp på ca. 15 grader!
Jaja, tänkte jag, klart man måste intala sig det
fast det säger vi ju varje dag nere vid älven! I dag händer det!
Hehe, nåväl, sedan förflöt ett par timmar, innan jag fick ett samtal
på mobilen och då hör jag Simon säga med darrig röst:

- Nu är det klart.. -
Va sa jag, har nån fått upp en lax?
- Japp,,jag har det  svarade Simon!
-          Nej du skojar sa jag – vill se bild innan jag tror dig!
-          Det är sant,,bild kommer snart säger han!
Efter några korta fraser till så ringer mobilen igen!!
Det är min fiskekompis Molle som ringer(kuriosa:Molle tog största laxen i älven i fjol, 18,7 kg)
 - Har du hört säger han?
- Ja, jag hörde att Simon har lyckats  ta årets första!
När vi lagt på så känner jag hur febern åter stiger i mig, har svårt att fokusera på något annat under denna eftermiddag!  Men det känns hur som helst fantastiskt att vara igång igen,
och febern får man nog dras med ett tag. Det enda som är tufft nu är lax-skägget som växer som aldrig förr. Men ett vad är ett vad och i morrn blir en ny tur till älven!

Skitfiske på er!

/Tony

Kommentarer