Älvkarleby | En härlig höstkväll vid älven kröntes med en fin öring på 4,5 kg!

Ett nytt pass vid älven inleddes i Årvara, vattnet gick kanonfint och låg nog strax under 400 kubik hela kvällen. Soligt och en vattentemp strax över 18 grader kanske inte är optimalt för öringfiske men när fiskesuget talar inne i huvudet på en så fiskar man!

Som sagt så började jag och Nicke fisket uppe i Årvara, men efter ett par timmars fiske där beslöt jag mig för att knalla ner till fasta(min favoritplats) och testa!
Med tanke på vattenföringen som rådde under kvällen så kändes platsen som ett bra alternativ till kanalinloppet/
Årvara som ditintills inte gett något!












När jag kom ner till fasta fisket var PG på plats och han berättade att
Nicke"Lill-Minken" Mattsson stått med böjt spö när han kom ner till parkeringen
vid fiskekontoret! Dessvärre hade fisken släppt intill land. En hel del vak från rätt
hyggliga fiskar prickade då och då älvens oroliga yta. Spännande värre,
kändes inte helt omöjligt att få kontakt med någon prickig fisk den här första
torsdagskvällen i spetember månad!  Fick efter en stunds fiskande ett mms
från Nicke, som stannat kvar i Årvara, en bild som vsiade att Pentti Hakulinen
dragit upp en fin öring som vägde hela 5,2 kg! Stort grattis Pentti!












































Jag testade det mesta under kvällen, lyspinne, snurra,laxfluga osv. men utan resultat.
Skruvade då på en av vårens bästa flugor, en knallröd tub, silverkropp och en orange butt!
Och det tog inte lång stund förrän det förlösande hugget kom. Efter en stunds spöböj
så kunde PG taila den fina öringen som vägde prick 4,5 kg!


Skitfiske på er/Nästa tur/rapport blir på söndag eftermiddag!


Tony

Kommentarer