Älvkarleby | Rena vårfloden i älven gör öringfisket småtrögt!

I dag började jag mitt fiske i Årvara, testade att kasta med plåt i de bakvatten som uppstår när älven går hög. Men inte ett liv den här söndagen. Fiskade mig vidare ner efter kanalen men inget hände där heller! Till slut hade jag tagit mig ner till fasta och där var Tobbe, Nicke och Örjan.

Flödet i älven under merparten av den tid jag fiskade låg nog en bit över 600 kubik!(1400-18:45)
80-90 g sänke krävdes för att få ner grejorna efter botten men fisken ville verkligen inte, provade det mesta utan nåt som helst resultat. Svedda, som jag stötte på uppe i Årvara hade fortsatt ut på Notören och till kanalinloppet, där hade han haft ett hugg samt landat och återutsatt en fin öring på ca. 1,5kg!

Det mesta dramatiska vid fasta stod nog Örjan för, han hade precis skruvat på en ny lysstav
och i första utlägget så dunkar det till rejält i spöt och det får därefter en härlig båge! En stund senare går en riktigt fin lax till väders mitt ute på älven, innan den sjunker ner i den hårda strömmen igen. Efter  en stund väljer fisken att kliva av och så var det med det! Kul att se lite action trots allt! Jag åkte hem från älven före 19:00, nya tag inom kort!

Kommentarer