Fisketillsyn | Funderingar och lite information!

Har den sista tiden funderat mycket över fisket i Gavleån och hur man skulle
kunna få det att fungera där nere. Min önskan vore att fler tog ansvar och visade
lite civilkurage när man ser folk som missköter sig gällande antal fångade fiskar
(2 per fiskare och dag är tillåtet att ta upp), att de har rätt storlek
(Min 50cm -max 70 cm fisk längre än 70 ska tillbaks i vattnet)  samt  att
max antal spön är 1st /per fiskare!


Man kan faktiskt upplysa folk om gällande regler om man ser sådant
som inte är tillåtet.  Jag vet att det varit lite si och så med fisketillsynen
den sista tiden (det bästa vore ju om vi inte behövdes) men jag kommer
att göra turer lite då och nu framöver!


 Fiskeförbud från Gammelbron och upp till kraftverket i Boulognerskogen!
Får idag uppgifter om att det fiskas öring i Boulognern  och jag vill gärna ha
in tips från allmänheten, ni kan skicka ett  sms eller ringa  till 070-3601402
om ni ser folk som fiskar ovanför Gammelbron(bron vid Länsstyrelsen/Villastan)
och upp till Strömdalens kraftverk!  Där råder fiskeförbud fram till sista oktober!
 Kan inte lova att jag har möjlighet att åka  då jag har småbarn hemma samt jobbar
heltid men om det går kontaktar jag någon annan  tillsynare om jag inte kan själv!


Mvh. Tony


Kommentarer

  1. Hej!

    Jag undrar om maxgränsen på 2 fiskar gäller alla sorters fiskar, eller om man får sitta och meta aborre till man storknar? Handlar det bara om de fiskar som nämns på fiskekorten?

    SvaraRadera
  2. Om man läser på hemsidan, eller korten så står det två fiskar/dygn! Och det gäller oavsett om det är gös, abborre eller gädda! Öring och lax 1 fisk per dag!(Men just nu är den fredad fram till första november)

    Alltså väljer man att bonka två fina abborrar så är det slutfiskat för den dagen! De som gör annorlunda bryter alltså mot åns regler!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du vill bidra med en kommentar, var vänlig signera med ditt namn: