Älvkarleby | En skön höstdag vid älven och en öring på 3 kg!

Kompade ut och begav mig mot älven efter lunchen den här lite gråkalla torsdagen.
Morgonen i Gävle hade bjudit på frost, och skrapning av bilfönster!
Ett fint flöde i älven var det under hela eftermiddagen och kvällen,
runt 350 kubik och jag fiskade vid fasta fisket idag. (Ovanligt eller hur?;-)


På plats den här dagen var Christer Olsson med sin son Robert och sin bror. Christer
hade lurat en öring på 2,5 kg  på drag redan tidigare, ett fint påslag och en
lång stunds gungande så  slet sig ytterliggare en bra fisk för honom.(Se vänster bilden nedan)
Även Robert Olsson hade tagit en öring tidigare på 2,5 kg.(högra bilden nedan)
Även han hade en riktigt fin kontakt med en stabil öring, uppskattningsvis runt 4+ vid fasta,
men den ville inte med upp! Skönt gung blev det i alla fall!









Även Storvreta-Pelle var på plats, och fasta fiskets egen Niklas Mattsson. Nicke fick på en fisk frampå sena eftermiddagen, dessvärre satt kroken inte riktigt rätt så den fick gå tillbaks! Den här lilla orädda ekorren försåg sig av de brödbitar som serverades direkt från handen.

























Men ta i trä, även jag hade en riktigt fin dag vid älven. En hyfsad öring på prick tre kilo kunde inte motstå min röda lysstav. Jag började med snurra, testade drag men ingenting, bytte då till "lyspinne" och det tog mig bara tre kast innan fisken bet till över den ilsket glödande lysstaven. Hade sedan två till riktigt fina kontakter, fick gunga rätt rejält båda gångerna men det ville sig inte. Nåväl, det är ju gunget man är här för! Även PG och Öjvind dök upp för att fiska frampå kvällsidan.

























Dagens största firre(åtminstone av de inskrivna fiskarna klockan 18:00 när jag for hem)
drog Ola Zachrisson(bilden ovan till höger) upp ur kanalen. Fisken vägde fina 5.1 kg.
Stort grattis till dig Ola!

Nya tag vid älven blir det redan kommande helg, tills dess ha det bra fiskevänner!
/Tony

Kommentarer