Älvkarleby | Morgontur med Nicke till älven - en lärdom rikare!

Strax efter 06:00 var jag och Nicke på plats vid älven, han pep iväg ut till Årvara men jag hade bestämt mig för att köra Notören idag. Såg ut att vara ett rätt hårt men stabilt flöde när vi kom ner, uppskattningsvis runt 600 kubik.


Nere vid sand var redan en sportfiskare på plats, i övrigt var det tomt på folk. Jag traskade ner och parkerade ryggsäck, väskan med sänken och drag, samt kameraväskan på ett bra och "torrt" ställe intill en buske. Riggade spöt och påbörjade fisket, massor av plask i  vattnet intill, ner mot rabben. Men såg snart att det fullkomligen kryllade av brax där!



Kameror och väta = Not good!När det var dags att rigga nytt på spöt så upptäcker jag att väskorna
minnsan inte står torrt. Dessutom hade vattnet stigit med uppemot en
halv decimeter under tiden jag fiskat! Kameraväskan med både systemkamera
och videokamera var rejält blöt, den som tagit mest stryk var den lilla
videokameran . Har nu haft isär kamrorna, och systemkameran verkar
klarat fadäsen men videokameran verkar nog tyvärr gjort sitt.


Fortsatte fiska men det var rejält trögt, testade snurra, lysstav och drag.
Såg ingen som fick nåt under förmiddagen ute på Notören, längre upp hade
det landats nån strö-öring men varit trögt även där. Nicke hade fått
brax och det var allt! En vattemtemp runt 10 grader nu borde få fisk att
stiga i älven, tydligen 13 landade öringar med en fin medelvikt över 2
kg igår fredag. I dag på förmiddagen var det en hel del folk på plats så
det ska bli spännande att se om det blev bättre utdelning under förmiddagen.

Nya tag inom kort!

Kommentarer