Gavleån | En blåsig och lite ruggig kväll gav två godkända gösar! C & R på båda!

Kom ner till ån strax efter 19:00, väldigt lite folk ute och fiskade
idag men med tanke på hur trögt fisket varit senaste tiden så är det
kanske förståeligt. Nåväl, jag hade bestämt mig för att idag skulle
det inte bli nån hemfärd förrän det landats minst en godkänd firre.

Stefan Wiklund var nere och fiskade han med, och han var den första
som jag såg landa gös. En fin bit runt 2,5 kilo som återbördades tillbaks
i det blå(eller grå när det gäller Gavleån)







Men trögt var det även idag, men jag hade ju sagt till Tommy (www.suomela.se)
att ikväll skulle det minsannbli fisk! Och det blev det, den första fisken tog
vid busskuren. En riktigt fin gös på närmare två kilo bet tag i den avklippta
och förkortade Savage Gear jiggen och följde med ända till land(se den dåliga mobilbilden)

Efter att den gått tillbaks i vattnet knallade jag åter ner till
Murénbron strax ovanför Järnvägsbron. Ställde mig på hörnet
av bron, på stationssidan. En rejält överförfriskad man kom stapplandes
över bron från Brynäshållet, och han skrattade åt mig och sa att här finns
det väl ingen fisk! Blev smått berusad av ångorna runt mannen, men jag hann
bara säga att:

- Jovisst finns det fisk i ån allt" förrän gös nr två bet över jiggen. En fin gös
på 1,5 kilo landades och sattes tillbaks så varsamt det bara gick!
- Va, sa mannen slänger du tillbaks fisken??


Detta blev för mycket för honom  och han  blev väldigt lång i blicken *och var
tvungen att tända ännu en cigg innan han mumlandes lämnade mig,
"-det fanns ju fisk i ån" var det sista jag hörde innan han försvann upp mellan
Sjömanskyrkan och Stationen.  Men sedan hände inte mycket mer, drog hem
vid 22:45, rätt nöjd med kvällen trots allt!



Kommentarer

Skicka en kommentar

Om du vill bidra med en kommentar, var vänlig signera med ditt namn: