Norrköping | Soliga dagar i Norrköping med "Fasta" gänget"

C & R på en liten blänkare
Norrköping för "tjyven"

Så kom då dagen D! Längtan att kunna fiska i strömmande vatten skulle nu äntligen bli av, redan 03:20 på lördags morgonen skrällde väckarklockan hemma i Valbo. Tre kvart senare plockade Roger Mellberg upp mig för vidare transport till Tierp där bygdens store son, P-G Mårtensson väntade för att ta oss till
slutdestinationen Norrköping!



En mysig stad med fina Motala ström som löper som ett blått band genom stan var platsen för vårt fiske denna helg i början av mars.










En sol som sken från en klarblå himmel välkomnade oss när vi gjorde i
ordning våra
spön. Kanske inte bästa tänkbara öringväder men grymt
skönt att vistas ute i.
Ampa och Fredrik Berggren samt Pelle från
Stor-Vreta anslöt också under morgonen
för att fiska tillsammans med oss.


Många fiskare på plats, en del på öringjakt men många fiskar också
efter gösen som
det finns gott om i strömmen. Men vårt fiske gick trögt,
Ampa var den som lyckades
bäst denna dag med tre landade öringar.
Tyvärr var det bara fisk som låg runt 45cm så de
fick givetvis gå tillbaks
i det blå. Mellberg tog även han en öring i samma storlek!



Jag hade två hugg efter varann, den första kändes som en mindre fisk men
när nummer två
bet till över min fluga så var det tvästopp, och sköna tunga
gung infann sig! Satte hård press på
den från första början men den fortsatte
att dra ut lina för mig, (utförde rakarmsdrillning enligt Rogga) i en liten ficka i
kajen gick PG ner för att om hjälpa mig med håvningen men då kliver fisken av!! 
Vid min förra resa hit ner, så tappade jag en stor fisk på exakt samma plats,
har tydligen gått troll i detta för mig! Så mycket mer action blev det inte
under lördagen, kvällen avslutades med bira och mat, innan vi frampå aftonen
mer eller mindre stupade i säng!


Söndagen - grådis och is i spöringarna



Lite trötta och slitna efter gårdagen fiske(och trevlig samvaro på kvällen) så kom jag först ner till strömmen. Några i gänget åkte lite Vasalopp uppe på rummet innan fisket!


Himmlen var grå, och snön hängde i luften, en riktigt bister morgon.
Jag började fisket på den nedre kastbryggan (ifrån fiskestugan sett) och testade snurra,fluga, drag,  utan några som helst kontakter med fisk.











Efter någon timmes fiskande där så dök Björn Kastenfalk från
Stockholm och Strömstararna upp! Han hade fiskat på samma plats
som jag hade fiskat i går och haft fyra kontakter under morgonen.



Då tog jag och Ampa beslutet att gå ner dit och testa, och Ampa
landade tre stycken öringar av ungefär samma kaliber som dagen
innan samt tappade en. Björn hade flera hugg han också men de
ville inte med upp i dag! Trevligt att träffas Björn!










 















 












Men den som skulle lyckas bäst denna dag var Roger Mellberg! En jättefin blanköring
på 3,3 kg (övre lilla bilden) samt en omblänkare på 2,4! Båda fiskarna påtubfluga!
Fisket var som sagt riktigt trögt, men det  verkar finnas massor av mindre öringar
i ån, vilket bådar gott för framtiden!


Och som avrundning så tycker jag att Norrköping är en stad som fler
städer med vattendrag i borde ta efter när det gäller fiskei stadsmiljö.
Bra ordnat, god service och hotell som har riktigt bra paketpriser om
man vill övernatta. Vi bodde på hotell Centric
som ligger ett stenkasst från fiskesträckorna! Läsvärt och bra att ta del av är
Cityfiskets egen hemsida! Där kan du få aktuell information, ta del av fångster mm.
Vi kommer igen Norrköping även om fisket var segt denna gång! Kanske redan i höst!
(Obs: Tack för lånet av håven och skoj att träffas Adis!)

/Tony

Kommentarer