Krönika | Ingen fyllehistoria – spik nykter och massor av otur!

Det blev en sväng till min klubbsjö ikväll, en kväll som skulle visa sig bli mycket
dyrbar! Men jag börjar från början.


För en tre veckor sedan så köpte jag mig ett par byxor hos en av stans
stora lågpriskedjor, satt fint och till ett bra pris!
Perfekta för sommarfisket tänkte jag! Efter första turen till älven började jag
fundera varför jag tappade saker hela tiden, kände till och med efter om fickorna
var extra grunda men nej det var dom inte. När så en fiskepolare för andra gången
kom och frågade om jag saknade min mobil så förstod jag, måste vara hål i fickorna!
Och mycket riktigt, både höger och vänsterfickan var trasiga längs med sömmen.
Vilken tur att jag inte tappat bort något viktigt tänkte jag och drog en stilla suck!


Nya byxor!

Jag åkte och visade upp byxorna där de inhandlats och inga problem fick ut ett
annat par av annan modell men samma märke. Nu så tänkte jag, de här håller!
Och jag har nog haft dessa ett par tre svängar utan problem. Men så ikväll(läs igår)
så stack jag som tidigare nämnt upp till klubbsjön, kvällen var sval inte alls som de
tidigare dagarna och tempenlåg strax under 10 grader. Fisket gick så där, jag är ju
en sådan som älskar att fiska torrfluga och så även denna kväll. Det var få vak men
en och annan steg och försökte ta mina flugor då och då! Fick två mindre bågar in till
land, samt hade flera kontakter under kvällen.  Dagen till ära så gick jag runt hela sjön
och fiskade, provade mig fram på en del ställen jag sällan fiskar på annars. Ensam vid
en skogstjärn en majkväll, göken gol i fjärran och allt var frid och fröjd.



Dags för hemfärd!
När klockan var strax före 22 så beslöt jag mig för att bryta för kvällen och sagt och
gjort så begav mig med raska steg mot bilen, och skymningen hade börjat lägga sig
över skogen.  Väl framme vid bilen så börjar jag känna efter i vilken ficka jag har
bilnyckeln, disträ som man är ibland och med byxor med många fickor så är inte
detta helt ovanligt. Men när jag känner efter vid den högra framfickan så blir jag
alldeles kallsvettig, sömmen har gått upp även på dessa byxor och fickan är TOM!
Jag har alltså tappat nyckeln någonstans runt tjärnen utan att jag märkt det!


Blodtrycket i topp!

Ringer sambon och säger som det är, men säger att jag ska
prova att gå en runda nere vid vattnet och se om jag kanske kan hitta igen nyckeln.
Jag går snabbt, fryser om händerna! Törs inte lämna fiskegrejor eller packning vid
bilen så jag bär med mig alltihop ner tillsjön igen. Ser mig frenetiskt omkring i det
alltmer svaga och bortflyende ljuset. Jag har väl nästan gått runt hela tjärnen när
jag kommer på  att jag kan ringa min gode vän Stefan, och visst kommer han till
undsättning!  Det är kamrat det! Men när jag lagt på och jag återigen börjar leta
utmed stigen så upptäcker jag att den översta spödelen till mitt flugspö är ”puts-väck”!
NEJ det här är fan inte sant, det händer inte!
Ca 4000:- blev notan för kvällens bågefiske!

Så jag går åter samma runda, för att om möjligt hitta spödelen som jag tappat,
men klockan är nu 22:30 och mörkret har tagit över skogen. Jag hittar ingen spödel,
inser att den här fisketuren blev av det dyrare slaget. En ny nyckel till Volvon går
loss på 2500: - och ett nytt spö runt 1500: -


Nåväl min fine vän Stefan ser till att jag får min extranyckel från Valbo så attjag kan köra hem i bilen, många turer blev det men nu är jag hemma.  Gissa om nyss nämnda kedja ska få tillbaks sina byxor?  En liten vädjan till er  Goldenfly medlemmar hittar ni en bilnyckel till en Volvo  så vore jag fantastiskt tacksam om ni hörde av er – och hittar ni en toppdel till ett klass #5-6 spö så är det nog med största sannolikhet också mitt! Ni kan nå mig på 070-360 14 02
eller dra iväg ett mail till
tony.berggren@gmail.com
Tacksam om ni håller korpgluggarna öppna nästa gång ni besöker Råtärnan!

/Tony

Kommentarer

  1. Historien fick ett lyckligt slut! For tillbaks till sjön igår, och minsann hittade jag inte både bilnyckel och spötopp! Kryddade turen med att hitta ett drag i gräset också!

    /Tony

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du vill bidra med en kommentar, var vänlig signera med ditt namn: