Flugfiske | "Rocken" Öring

Idag följde jag med Johan ut i hälsingeskogarna. Rockenfiske efter öring var målet. På väg till sjön började det regna och tanken slog mig, tänk om kläckningen uteblir. Som tur var avtog regnet. Vi kom ut på sjön vid 11 tiden och ganska snart steg en fisk till min fluga. Den tog hela linan och ca 15-20m backing innan jag fick stopp på den.



Kunde till slut håva en öring på strax under kilot. Så pass liten men ändå så stark! Fiskarna i sjön var i super kondis så det bjöds på roliga fajter! Johan filmade mig under tiden som jag drillade fisken och mitt i nämnde jag nått om att han borde ha koll på sitt spö så det inte åker i sjön om en fisk skulle hugga. Tog väl ca en minut innan en fin öring steg till Johans fluga och det var dubbel drill och det blev ett roligt klipp! Tyvärr gick tafsen av för Johan så fisken klarade sig. Han fick dock plåster på såren en stund senare då han fick en fin öring på runt 7hg.


Tyvärr började det blåsa mitt på dagen och sländorna började torka väldigt fort och försvann med vinden, vilket i sin tur gjorde så att fisket dog ut lite. Vi fiskade dock vidare ett tag och hade några kontakter till men ingen mer landad. Detta gjorde dock inte så mycket då vi redan hade haft super skoj! En grymt bra dag med roligt fiske och kanon sällskap! Bjuder på några bilder från idag.



Tight lines!/Stefan