Flugfiske | Rapport från Rogstadmoen fishing lodge 2012

Efter sju sorger och åtta bedrövelser bestämde vi oss för att åka upp i lördags. Hasse och jag kom upp vid 17:00 och lastade in i lodgen. På med C stridsdräkten
och påt dirrekt. Såg en del fisk på kvällen. V-ås Micke och farbror fiskekamrat kom en timme senare och vi fiskade på hela kvällen utan resultat. Dagen efter förlöpte likadant, älven steg och fisken började gå väldigt nära land så vadning behövdes inte.Vevade upp vid 22 tiden för lite lodgemys.23:55 knackar det på dörren och en hålögd Micke ber om en säck. På förtukvisten ligger 8,5 kilo blankt silver. Nollan bruten.



Dagen efter fiskar jag dirrekt nedanför lodgen och kommer runt hörnet och ser verksamhet nere på bräcket. Micke sopar på en till på 9 pannor. Älven sjunker med raketfart. Fiskekamraten och Micke far hem på onsdagen. Fisken börjar gå mer mot andra sidan på Tysshölen. Sitter en timme i vindskyddet och funderar på hur koden skall knäckas. Det får bli en 12 fots T12 Riospets utanför Skagitlinan och en kort brun kort koppartub bunden av fiskekamraten.



Efter en stunds funderande blir beslutet att
likt Cirkus Scottakrobaterna vada så långt det bara går och lägga Joe
Laberokast så långt det går mot hällen på andra sidan. Två kast, mendar
uppströms och väntar. Flugan fiskar ca 3 meter och tvärstannar i strömmen.
Lyfter spöt och känner tyngden. Vrålar till Hasse :

- Japp, klart och betart. Fisken går ner på bitplatsen och verkar inte förstå
att det sitter en krok i käften. Backar upp på land och börjar sätta sidpress
på fisken men den fattar ingenting. Står bara på botten och är tung.
10 minuter senare börjar den komma in på min sida och gör ett utras
på 40 meter. Den börjar slakna och Hasse filmar på och jag skall göra
ett första försök att taila fisken. När den få se mig, bär det iväg ut i
strömmen igen och börjar gå ner mot bräcket.


Jag skriker till Hasse :
- Nej, Nej Nej för helvete INTE ner på bräcket men ,,,,,,,,,,,,,jodå.
Nu bär det av ner i hårdströmmen, pulsen ökar, hjärnan säger :
- Stanna din jävel, STANNA. Mitt i hårdströmmen tröttnar den och börjar komma in.
Hasse slutar filma och kommer ner och hjälper mig att taila en 8 kilos
silverblank Gaulalax. Kroken sitter i halsen nedanför tungan och den blöder,
så stenen åker fram och den klubbas. 15 minuters laxkörning när det är
som bäst. Laxfrossan gör sig påmind, kroppen skakar. Kan knappt sätta
kosan med single malt till käften (och då är det illa). Utmattad och med
ett mentalt hål i huvudet sitter jag vid Tysshölen med 8 kilo blankt
Gaulasilver och stirrar hålögt.


Denna plats har på tre dagar levererat tre fiskar mellan 8 och 9 kilo, inte illa pinkat.
I dag mitt på dagen knackar det på dörren. Hör en välbekant röst som ropar.
Det är kocken Pär Högvall som har varit på våran "Blankfläck" i Rognes och
klivit på en 9,3 kilos som skall ner till Frösets rökeri fö rökning.
Underbar vecka med mysiga vänner otroligt bra förutsättningar och nya
Norska kamrater. Thomas "Otta" kom upp i går natt och har fiskat i dag
och kommer att fiska på tills på Söndag. En otroligt rolig nygammal bekantskap.
Fantastiskt vad Sörbyskolan har fostrat laxfiskare genom åren.
Ha nu ett riktigt skitfiska alla vänner ute i alla tänkbara vatten.
Och Evelina............. RESPEKT.

Nicke

Kommentarer