Instruktion | Så här sätter jag ihop mitt bombarda tackel för älvfisket!

Då vattenflödet i hemmaälven varit riktigt lågt denna vår så har jag testat en annan variant av spinnflugfisket, nämligen att använda mig av ett bombardaflöte istället för traditionellt sänke. Och resultaten har varit positiva, kanske inte större fiskar men fler i alla fall och det kan ju vara nog så bra. Jag har fått frågan hur jag  knyter ihop mitt bombardatackel och jag har tagit några bilder som kanske kan hjälpa den som aldrig testat den här metoden. Håll till godo!




 
1. Exempel på lämpliga beten, optimalt då jag fiskat är flugor som har lite flytkraft som den röda rasselflugan längst till vänster.







 
 2. Flötet sätter jag upp som här till vänster - genom flötet trär jag en bit nylon ca. 0,30-0,35 mm. Flötet kan då glida lite, vilket gör att man minskar på slitaget vid utkast eller när flötet slår i vattnet. I båda ändarna av linan trär jag också på de små gummikulor som följer med flötena. Dessa tar också emot en hel del av det slitaget som uppstår vid kasten. Sedan fäster jag ett tvåvägslekande i vardera änden!
 
 3.Så här ser min riggning ut nu.
 
 4. Sedan fäster jag tafsen i det
     nedre  lekandet.

 
 5. Jag trär flugtafsen genom öglan som
     på bilden. Sedan tar man andra
     änden av flugtafsen och trär den
     genom öglan och drar till(Se lilla
     infällda bilden) Lätt att ta isär och
     sätta ihop!
 
 6. Tafsen på plats.
 
7. Slutligen, så fäster jag den snabb-
    sjunkande tafsen mot ca. 2 

    armlängders 0,28mm bra nylon-
    eller  flourcarbonlina. En välknuten
    blodknut håller bra, se till att blöta
    den ordentligt. Jag använder lång
    tafs, från flöt till flugan minst hela 
    spölängden + 1,5 meter yterliggare


    Sedan är det bara att
    knyta på fluga och börja fiska!
  

Kommentarer

  1. Tjena! Körde med 3 m lång 850 grain lina samt 30-45 cm lång nylon tafs, men fick bara strull på spolen samt lyckades kroka mig själv i ryggen vad gör jag för fel. Provade med bombarda bara samt sänke och det funkade hur bra som helst. Mvh MrBänkpress.

    SvaraRadera
  2. Hej! När jag använt bombarda vid älven så fiskar jag enbart med snabbsjunkande flugtafs samt fluocarbon 0;30 mm mot flugan, ca 45 cm. Som huvudlina sitter 0:50 mm nylon. Har funkat kanon för mig!

    SvaraRadera
  3. Hej! Tack for ditt svar, 'a'r sjunklina 5 foot? Och tror du 5 foot 850 grain samt 60 g bombarda blir f'o'r tungt? Mvh MrB'a'nkpress.

    SvaraRadera
  4. Jag undrar om detta går att tillämpa på laxfiske i älven. Har fiskat med bombarda innan men utan flugtafs..hur funkar det i verkligheten? Har ni flytande bombarda på? Om ja betyder det att fluglinan går ner lodrätt eller i en vinkel? Fiskar i Göta Älv och där finns det en sträcka lite längre bort dit jag vill komma.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du vill bidra med en kommentar, var vänlig signera med ditt namn: