Flugfiske/krönika | Head and tail vaken gäckade mig i kväll!

Uppfiskad Lotusrulle med flätlina
Kände för att prova nåt annat än "dängandet " efter lax i den nästan vatten tomma älven. En temperatur på 21-22 grader i vattnet gör ju inte fisket lättare. Så ikväll drog jag upp till klubbsjön, premiär för mig i år, måste vara en bra stödmedlem jag, haha, men jag gillar den här tjärnen då det ligger en stillhet över den som är svår att hitta någon annanstans. Så nära men så långt borta är känslan jag får när jag fiskar där, dessutom är man oftast bara några stycken som brukar fiska där, till skillnad mot älvfisket. I bland är detta något jag behöver precis som jag gillar att "hänga" med älvpolarna. Kom fram till den lilla tjärnen strax efter 19:00,termometern visade svettiga 27 + med en luftfuktighet lik den man hittar i växthus. På plats var redan en dunviftare, frågade honom hur det gick - Många vak men nästan omöjliga  att lura till hugg svarade mannen! Okay, då ska vi se om inte jag klarar det muttrade jag för mig själv när jag släntrade iväg en bit strax bortom mitt favoritställe , dessvärre var  ringrosten av det värre slaget, flugor fastnade i de sommarhöga buskarna,  linan var inte rengjord sen ifjol och tillsammans med min gamla Loop Composite gav de ifrån sig ett läte inte helt olikt sandpapper mot trä. Nåväl, när allt fått lite
vatten på sig så gick det lite bättre. Kastade på flera vak av modellen head and tail, fisken bryter ytan helt lätt så man ser en del av huvudet, innan man ser stjärtfenan och detta skapar  rejäla vak ringar, men det skvallrar också om att regnbågarna går strax under ytan för att finna föda och inte på ytan. Min riggning var en infettad torrfluga, men den ratades hela tiden, gick ner i flugstorlek, men inte då. Skruvade på en streamer som drogs hem under ytan i varierad fart utan resultat. Så här är det ibland! Mannen som fiskade vinkade adjö till mig, och jag gick bort till den plats han stått på, det hade varit riktigt många vak under tiden han stått där, men de ebbade ut när jag förflyttat mig dit. Hmm, inte min kväll. Satte mig ner och lät min gamla 5/6 vila intill mig,
En kanadagås höll mig sällskap i andra änden av sjön, i övrigt rådde lugnet, värmen drog sig tillbaks, en lätt bris drog över den lilla tjärnen. Jag rös till, klockan måste vara närmare halv elva, jag plockade  fram mobilen för att kolla vad klockan var - 21:25 bara! Nu insåg jag att sommaren  är på väg mot, vill helst inte nämna det" hösten! Mörkret la sig till rätta över tjärnen, skuggorna blev högre och
blodsugarna anlände i samma veva som mörkret. Har för mig att jag läste en artikel om tjärnfiske under högsommaren i nån fisketidning, att det skulle kunna vara fantastiskt bra bara man inväntade mörkret. Nu var det mörkt, men inte ett vak röjde fisk, min streamer ratades. Jag vevade in och satte mig ner och lyssnade på träden som susade lätt i kvällsbrisen. Ett kraftigt plask intill land på motsatta sidan skvallrade om att det fanns nattjägare även om de var få. Ju mörkare det blev, ju mindre fisk i farten. Myggorna blev aktivare dessvärre. Man har fått ett stort antal myggbett vid den här 


Tid till eftertanke
tjärnen genom åren, fiskekompisar har kommit och gått, en del har kilat vidare och en del har tröttnat eller flyttat.  Men jag är kvar, kände melankolin komma över mig så det var lika bra att packa ihop. Mörkret var nu så tätt att det var svårt att se stigen tillbaks till bilen. Startade upp fiske-Polon, och for iväg mot stora vägen, körde förbi Victoriasjön där ett par ynglingar tagit sig ett kvällsdopp. I radion skränade Skid rows gamla goding , 18 to Life, ja så kan man nog summera åren som gått, fiska lär man aldrig sluta med!

Kommentarer