Flugfiske | Laga din trasiga " skagit tip" eller annan lina!

 
 
Detta hände mig på och premiärturen, en skada strax
ovan öglan gjorde att jag fick kapa den, och knyta en
s.k kirurgknut, enkel att knyta och stark
Ni som besöker Gavleöring lite då och då vet att jag börjat fiska med tvåhands flugspö efter havsöringen. Fiskar med det populära skagit systemet och de s.k tippar som sitter i slutet av fluglinan får en hel del stryk, speciellt i hög "vår" älv när "tippen" dyker ner mellan stenarna i älven.


Hos Clas Ohlsson fanns helt perfekta
krympslangar i diametern 10mm.
 
Öglan blev i mitt tycke väl stor, men kom då på att med lite krympslang(Tack för tipset Gudfadern) så kunde jag lätt justera storleken på öglan.






 
 
Klippte till en bit krympslang och trädde den över öglan och avslutade vid kirurgknuten.




 
Värmer sedan krympslangen mycket försiktigt så inte tip:en tar stryk. Avslutade med en droppe superlim i vardera ände av slangen så inte slangen får en chans att röra på sig. Klipp sedan bort den kvarvarande stumpen vid knuten.

 
Och slutresultatet blev så här - en budget lagning om pluskan gapar tom. Ska testas i kommande vecka.





 


Kommentarer