Gavleån | Abborre!

Avslutade helgen med ett kvällspass riktat efter abborre uppe i Valbo,
när jag kom fram till ån så stod det nästan stilla så jag började bli orolig.
Träffade några andra fiskare som inte hade känt ett dugg, rörde mig
uppströms och fiskade av alla lite djupare hålor samt varje liten plats
där vattnet strömmade litegrann iallafall. Ingenting, tänkte att jag
fiskar av en plats till innan jag rör mig hemåt. Precis i droppet så
dunkar det i spöet, fast fisk! Kände direkt på de snabba knyckarna
att det var en fin abborre, runt halvkilot vägde den nog. 



Sedan högg det ganska sporadiskt fram tills skymningen, jag ser på andra
sidan ån att det är fisk som jagar i ytan. Antagligen gädda tänker jag,
springer ändå över dit och lägger ut jiggen några meter uppströms och
låter den drifta i den lilla strömmen. Då dunkar det till på riktigt!
Fisken knycker längs med botten och jag blir ganska nervös, när jag
ser den breda sidan så inser jag att det är en kilosfisk. Jag får in den
till kanten och lyckas ta ett tumgrepp. 1.05 visar vågen, och efter några
halvtaskiga självutlösar-bilder får ännu ett årsbästa simma tillbaka.
Plockar en gädda och bommar något hugg innan jag sätter min sista jigg
i botten och tvingas spatsera hemåt.




Ses vid vattnet! / Leo Kangas


Kommentarer