Älvkarleby | Inget för den otålige!

Anlände till Älvkarleby fiskekamp förra lördagen taggad till tusen.
En vecka i vår husvagn(premiärtur) och massor av laxfiske skulle
det bli och så blev det!



Laxen stiger bättre än på många år i älven, flödet är i det närmaste perfekt(
men kan alltid vara bättre) men vi laxfiskare är sällan riktigt nöjda! Så
kan ju säga att man var taggad till tusen, en vecka vid Älvkarlebyfisket
utan att behöva åka hem. Husvagnen stod på plats, flugasken välfylld,
samt ett underbart väder gjorde ju inte saken sämre. Har fiskat varje
dag från ca.14 00 och fram till midnatt samt även gjort ett morgonpass.
Men under veckan har det bästa fisket varit efter 21:00 på kvällarna,
så jag insåg snart att det inte var någon idé att förstöra veckan med
att kliva upp 04:45, detta skulle ju även likna något av en semestervecka
då övriga familjen befann sig i Spanien. Älvkarleby
(under brinnande laxsäsong) eller Spanien  - valet är rätt lätt eller hur?
 
Jonny Källqvist 9,6 kg, torsdag!
Hur som helst så kan man väl säga att mitt fiske inte varit så bra som man kunde önskat sig. Det var vid fiske i Årvara som veckans lax-kontakt kom(eller var det kanske en gädda?) Men man var i alla fall på plats, och fick se det landas många fina fiskar , de flesta över 10 kg och flera över 15! En medelvikt på laxarna som fångas ligger på hela 11,55 vilket är  ruggigt bra! Hur många laxälvar i världen kan slå det? För övrigt har veckan varit fin, boendet nere på fiskecampen är bra och maten i restaurangen är riktigt bra och prisvärd. Att man sedan haft bra grannar är skoj, Peter ”Molle” Berggren bodde ett par vagnar bort vilket var skoj! Idag fredag har jag fiskat sex kvällar och en förmiddag och resultat bara en enda ynka kontakt. I dessa lägen börjar de små grå att slåss uppe under hårfästet, allihop bråkar om varför inget händer trots idogt nötande! I går kväll står jag ett par meter ifrån en trevlig
man som hade tre fiskar på under en kort stund. Tror ni jag kände något? Nej inte en stöt eller ett pill på grejorna, men försökte verkligen. Nötte på till midnatt, men inte ett liv för Berggren! I går hade jag dessutom en reporter med mig som ville göra ett reportage om laxfisket i älven, och det hade ju suttit som en smäck att få sig en lax då!

                                     Baki Turhan 16,4 torsdag
 
Men han fick i alla fall se många fiskar drillas och landas, bl.a. Thomas Lennströms drill av 10 kilos i pumpgropen, Visst säger alla, men du har ju fått en lax i alla fall – jo så är det men det hjälper inte när det är action omkring en. Så jag beslöt mig för att åka hem en dag tidigare än beräknat, man fiskar ändå inte bra när man börjar grubbla! Nu blir det en helg utan fiske och jag får hem familjen, underbart! Så om ett par dagar kanske de små grå lugnat ner sig, och man kan börja njuta av fisket istället!



Peter Fröjd- scaninavianfishing.se drog denna fina lax vid fasta på fredagen den 13 juni!

Kommentarer