Älvkarleby | Fredag den 13:e=otur?

Fredag den 13:e brukar ju vara ihopkopplat med otur. Otur handlade det nog
om till en början då min kompis Lasse drog på sitt livs första lax som sedan
klev av på grund av linbrott. Väldigt surt. Den var minst 10 kilo + enligt min
viktbedömning när vi såg hela fisken vara upp och ruska och hoppa galet. J
ag brukar gissa väldigt rätt kan jag säga utan att vara allt för skrytsam.


Suck och stön och besvikelse. Lasse fick känna på en av älvens torpeder.
Vi nöter på. Det är en hel del folk runt hela älven men mestadels av dem
står runt korallen och fasta. Det är dåligt med kontakter efter att Lasse tappat
sin fisk. Det skall dröja flera timmar till och med. Sista 1,5 timmen blir det till
slut ett ryck i fisket och det nappar både på fasta och hos oss på korallen.
Jag har ett rejält hugg som jag inte lyckas kroka. Lasse drar några kast
senare på en fisk och nu sitter den där äntligen. Flugan sitter stenhårt i
insidan av kinden. Jag får efter en relativt lätt kamp håva en lax som jag
uppskattar till 10 kilo. Fisken visar sig väga 10,7 kilo.


Att få lära upp någon att fiska lax och som endast fiskat lax vid två tillfällen
tidigare är väldigt roligt.
Sen att det gick så bra som det gjorde denna gång
glädjer mig lika mycket som om jag själv skulle stått där och drillat in fisken.


I bilen hem frågades det om när vi skulle åka upp nästa gång. Det var frågan
som bevisade att han nu är fast i laxträsket. Har du en gång drillat en lax vill
du bara uppleva känslan igen.


SKITFISKE

Robin
 v

Kommentarer