Krönika | En annorlunda fiskesommar


Det är den 22 juni 2014 och söndag, utanför fönstret vräker regnet ner! Ingen sommartemperatur att skryta heller med + 9 vilket lämnar mycket att önska för den som nu firar sin semester. För en annan som gillar laxfiske så har det ju sett bra ut länge med fint flöde och massor av lax. Frågan är hur resten av säsongen utvecklar sig nu när vattnet sjunker och ger färre bra platser att fiska på. Tror vi får hoppas på lite påfyllning uppifrån då och då men sol vill vi också ha(i alla fall jag). När jag satte mig ner framför datorn idag så kändes det nästan som laxfisket är på väg att ebba ut, åtminstone för egen del. Känslan kan nog bero på det fantastiska fisket som drog igång redan i maj månad och fortsatt varit bra sedan dess. Det normala brukar vara att det startar kring midsommartid och fortsätter vara bra juni ut samt juli månad, d.v.s.om det finns något vatten! Gjorde en tillbakablick på de senaste fem dagarna och det har kommit upp mellan 25-35 (ca) laxar varje dag vilket är helt fantastiska siffror!


Mitt eget fiske har väl varit siså där så här långt, men efter runt 10-12
fiskekvällar så har jag tappat fyra och landat en. Hade detta varit en s.k.
”normal” lax sommar (om det nu finns sådana?)så är det nu mina
fångster kommit. Men jag känner ett annat lugn i år när det kommer
till jakten på laxen, vilket jag tror är positivt. För många verkar fisket
vara en jakt att fånga de stipulerade 15 laxarna man får plocka upp
under laxsäsongen, det är det som gäller, andra kämpar för att om
möjligt putsa sitt personbästa!(vilket är mycket svårt) Visst är jag imponerad
av de som drillar och landar fisk med jämna mellanrum, tro inget annat!
Det jag sätter främst är att känna hugget, styrkan hos fisken samt att drilla
fisken! Lyckas man landa den så är ju lyckan givetvis fullständig! Att få ett
par matlaxar som jag och mina närmaste får dela på är ju också roligt.
Hoppas på flera danser med den stora fisken gör jag och vet att det
kommer. Hoppas på att bli uppbjuden redan i morgon måndag!

Kommentarer