Dalälven | Kinkiga gösar och nytt årsbästa!

Äntligen var vi på gång igen, jag och Mårten efter två veckors uppehåll.
På E4an söderut smed vi planer och diskuterade färgval. En nygammal
hotspot som levererat fina fiskar förut skulle testas igen och förväntningarna
var som vanligt på topp och snudd på orealistiska. 


Vi inledde på kvällen med en varsin relaxjigg, och det gav direkt resultat.
En varsin gös runt 2 kilo efter 10 minuter fick oss att känna att vi var på gång!
Det fortsatte att hugga men desto mörkare det blev desto kinkigare blev
gösarna, bristen på landade fiskar berodde antagligen på bristen på
stingerkrokar. Tror vi brände 15 hugg totalt under natten och landade 4 fiskar.




Största gösen tog Mårten.


Efter soluppgången gick det allt längre och längre mellan huggen, så vi gjorde en förflyttning som innehöll en 2 kilometers vandring, denna plats var en ren chansning då jag bara varit där någon enstaka gång, dessutom var det 5 år sedan senast. Så utan några som helst förväntningar började vi gå med all jäkla utrustning. 
Svettiga och hungriga (med maten kvar i bilen..) kom vi fram. Det såg ju minst sagt hett ut iallafall med en djup strömfåra och ett stort lugnvatten på andra sidan. Vi inledde med att jigga efter gösarna som visade sig i ytan. En bränd fisk var det enda som hände innan gäddorna började visa sin närvaro. Mårten hade första kontakten då en 6+ klippte hans jigg precis framför fötterna men linan small av tyvärr. Nästa kontakt hade jag i ett kast uppströms med Mcrubbern då jag får ett sjukt slackhugg, i mothugget möts jag av ett bastant motstånd och en sjuk rusning. En intensiv men kort kamp innan jag kan landa mitt nya årsbästa. Vågen visar 7.72, längd fick jag ingen men skulle tippa på ca 110 cm. Konditionen lämnade lite att önska men man ska inte klaga!! Skitkul!











Aktiviteten ökade efter detta, och jag brände flera
fina hugg på grund av att mina stingers var så jävla
kassa. Vi såg även fina fiskar som visade sig i ytan med
jämna mellanrum. Det blev dock bara en 3 kilos till innan hemfärden.

Kul pass! Skitfiske / Leo Kangas

Kommentarer