Norge | Stjørdalselva - en rapport från Joakim Ljungkvist!


 Vår resa började lördag den 9 augusti. Vi åkte till Stjördalsälven till en sträcka vi hört talas om och som fiskade bra på lågvatten. Så vi bestämde oss direkt när erbjudandet kom. Vi var framme 00:30 på natten, han som har sträckan väntade på oss och vi betalade.

Sedan hoppade vi i grejorna omgående för  att testa den här fina sträckan. Det var fruktansvärt trögt de två första dagarna men SEN släppte det.

Dag tre vaknade jag kl 03:30 och kunde inte somna om, på med utrustningen och så smög jag iväg, medan Micke fortfarande låg och sov. Jag kommer ner till älven och den hade stigit lite under natten och kvällen. Jag vadade över älven för att ta plats vid den fina stenen. Jag tar av mig ryggsäcken och slår upp en kopp kaffe, ser en fisk vaka, jag blir helt stel.

Gick väldigt försiktigt fram ca 20 meter uppströms ifrån vaket! La ut linan som började fiska ordentligt först efter tredje utlägget! Smack, helvete fick en sådan ångest då jag inte visste vad jag skulle göra. Fisken bara tokrusade iväg sedan tvärnit!  Trodde den släppte men nix! Den slutliga drillen var relativt snäll och sedan var den på land, en hona på 90 cm och c & r på den. Tog ett kort och pussade på henne, samt skrek fy fan vad skönt! Gick upp till Micke vid 07:30 skakande av lycka, mitt PB på lax på flugspö JAAAAA. Han sa grattis och jag visade bild på fisken!


Sen sa han inget mer utan for iväg med sina grejor. Jag tog den sedvanliga cognacen efter en lax fångad i Norge. Det tog sedan inte lång stund innan min telefon ringde. JAAA hörde jag bara i telefonen, där satt den, Micke hade fått en hane på 60 cm. Är så skönt att få fiskenollan spräckt!  
;)Vi var kvar i Norge till onsdag em. sedan åkte vi till Älvkarleby i två dagar med en liten öring vid kistan och typ 200 kubik!  Men nu den 23 augusti, kommande lördag så åker vi till EM ån och testar ska bli grymt skoj!

 


Skitfiske på er/


Kommentarer