Älvkarleby | Dimma och lynniga öringar

Gryning vid älven

 
Båda bilderna: Conny Bergman


06:00 söndag, en något sömn- drucken gubbe rasslade ur sängen när mobilklockan signalerade att det var dags att gå upp. Tog en bra stund innan jag samlat ihop mina tankar. Vad gör jag uppe nu.Sambo och smolt snusade vidare i sängvärmen, själv stod man och småhuttrade i köket. Ett öga ut genom fönstret skvallrade om gråväder, kvicksilvret låg på 3+. Inte förrän kaffebryggaren började
puttra i köket så insåg jag att det var dags för
egen tid och ett besök vid älven. Flugfiske skulle det bli.


Kom fram till älven strax efter 07:00, en hel del människor på plats, mestadels
öringsfiskare men även en hel del som metade i kanalutloppet. Jag styrde stegen mot
rabben, den lilla ön strax utanför notören och dit man tar sig med båt. Väl på plats så
riggade jag spöt, knöt på en medelstor fluga med svart vinge, silverkropp med svart
ribbing. Gjorde en första runda utan att känna något, utläggen av flugan med mitt
tvåhandsspö gick hyfsat!


Runt 300 k gjorde strömmen bra därute, nästan väl snabb ibland.
Jag var inne på andra rundan och jag stod mitt på ön, näsan pekande
mot Holgers nacke tvärs över älven och linan närmar sig land igen så
stramas linan åt och hugget är distinkt, men släpper lika fort.
Uselt mothugg får väl tillskrivas den korta kontakten. Lite senare dök
en rask yngling vid namn Chistoffer Makaroff upp vid älven, likaså
Conny Bergman, (inte lika rask dock). Men sedan vi fiskat en stund
tillsammans så delade vi oss, grabbarna drog till Årvara och jag
fasta pumpen. Men den enda av oss som klarade namnet var Conny
som fick en blank C&R fisk. Under de fem timmar jag fiskade i dag
blev den enda kontakten den ute på rabben, testade korallen,
längst ned på notören, pumpen. Såg endast fisk komma upp idag
under den tid jag var där, trots många fiskare på plats.
Får bli en sväng inom kort igen!

Kommentarer