Älvkarleby | Öringstrofén 2014 - en trög historia!

 
Gråmulet, regn till och från samt en temperatur runt 8 +  är bra förutsättningar för ett givande öring-fiske.  Och det var väderläget  när årets upplaga av öringstrofén avgjordes i Älvkarleby.


Ett rejält antal sportfiskare var på plats för att tävla om vem som skulle ta hem årets seger. Vattenföringen låg runt 500 k och en bit över under hela dagen, kanske inte optimalt men hur som helst lika för alla! När fiskekompisen PG-Mårtensson som agerade starter vid dagens gemensamma start så drog sig de flesta mot Notören, och kanalen. Jag har med stigande ålder blivit alltmer allergisk mot att trängas vid fiske så jag gick ner till min uppväxtplats vid älven, fasta fisket. Dagens vattenflöde brukar generera bra fiske där
och tomt på folk gjorde valet lätt. Jag och vapenbroder Conny
riggade hur som helst  våra spön och påbörjade fisket där.
Inte ett vak skvallrade om fisk på plats och


Conny Eriksson

och det tog ett par timmar innan jag hade min första kontakt för
dagen. Två-tre stycken sköna gung i klingan
och sedan var det över, eller som man säger
underbart  är kort.


Hikmet-snurra i kombination med en
lyspinne var det som attraherade den tröga
öringen. Sen följde många fisklösa timmar, 
Conny hade även han en kontakt men
missade den. Inte konstigt man blir rätt
avtrubbad när inget händer, och så var
det idag. Sent på eftermiddagen hade jag
yterliggare ett skönt hugg, men samma visa
som förra gången och fisken klev av!
En som hade ett bättre fiske var Markus
Pedersén (bilden till vänster)som drog tre
fina öringar ute på rabben, vikten 4,65 gav segern i
totalt största antal kg! (rätta mig gärna om jag har fel)
Största öringen  drog Conny Eriksson upp ur kanalen,
vikt 3,85!  Återigen ett fint arrangemang
av Älvkarlebysportfiskeklubb som jobbar
bra för att vi sportfiskare ska ha det trevligt
vid tävlingarna! Men var håller öringen hus?


Kommentarer