Hubo | Rapport från Sebastian som hade fint-fint rödingfiske i mellandagarna!


Kl 03:00 vaknar jägaren i mig, inte dags än!
Sen kl 06:00 igen, fortfarande inte dags!
Båda gångerna är man pigg som en lärka men när klockan tillslut ringer 06:45 och ögonlocken vill knappt öppna sig för att kunna stänga av larmet, men nu är det dags!

På med kaffet, ner med gröten, packa det sista och iväg mot Hubo långsjön! Möts i av en lika taggad fiskare i fiskekortsbåset, redan nu får man känslan av att det kommer bli en kanondag och humöret på topp. Väl på sjön är det ca 10 man redan ute, marschaller utställda och barn leker med pulka på sidan av, raka spåret till mitt ställe och ser att flera borrhål modell större är färdiga att fiska i.

La ut ett spö med pingla och sen började jag med andra spöt en bit bort, efter 30min gick jag vidare och letade andra hål och djup, väl där hittade jag maggot som någon lämnat och eftersom jag bara hade deg, kulor och räka med mig så är väl det självklart att det är maggot som funkar idag eller hur?!  Så jag snodde de som låg och trädde på mormyskan,

Väl åter vid första hålet ca 1,5-2h efter att jag anlänt rycker det till i spöt, sekunden senare och lite lirkande så hugger det till och gör ett mottryck – PANG där sitter första och rusar! Spöt jag använder är en specialare som Thomas Larsson på Huntyard Berras snickrat ihop själv med tillhörande rigg, otroligt mjukt och perfekt för detta fiske! Det är nervöst men huggkroken får tag i sidan på rödingen och den är uppe! ÄNTLIGEN!! Efter mycket missar och nitar så var detta behövligt!

Ännu en röding som synat isen!
Kort därefter får jag besök av en herre som är lite social, vi snackar om riggningen och vad som funkar och ej, sen krokar jag nr2 när jag ska sätta fast spöt i stolen tillfälligt, nu är man på topp! Ingen annan får fisk tydligen och de närmar sig mitt hål och går tvärs över isen. Med spöt i samma hand som mobilen och kaffet i andra skrivandes på facebook hoppar nr 3 på! Mitt i drillningen ropar jag över till paret som precis anlänt att de ska nog köra maggot de också! Vilket de sedan gjorde, och tog med sig 3 st rödingar hem de också, också kul är att tjejen var den som tog alla 3! Jag lånade ut huggkroken då de glömt sin hemma. Min är lånad av Thomas Larsson kan tilläggas, och borren lånad av Gavleoring (Tony Berggren) !

Nu är det bara ett spö kvar och ett fullt kort att fylla, halva dagen har gått och nu börjar solen sakta gå ned. Slänger på en bit räka i hopp om att en regnbåge kliver på istället, strax därefter kliver det på något större! Samtidigt får jag en sk ”technical overrun” på rullen, men den går att fortsätta veva upp med insåg jag tillslut och nu var även den uppe! Pb 1,26kg röding! 
Totalt +4kg röding tillsammans. Precis när jag ska gå hemåt kommer killen i paret över och räcker över två skitsnygga mormyskor och tackar så mycket för lånet av huggkroken och betes/riggtipsen, det avslutade en av de härligaste pimpelstunderna jag haft!
Nästa gång hoppas jag att tjejen min kan hänga på och njuta minst lika mycket!


 

Gott nytt år och skitfiske till er alla för 2015!

Kommentarer