Gavleån | Inga abborrar på plats!


Det finns en del av ån som ligger på gångavstånd från hemmet som brukar
leverera fint abborrfiske på vårkanten, det brukar i regel komma igång runt
påsktider men ibland kan man peta upp någon fin bit tidigare än så. 

Jag har varit nere nu en gång varje vecka sedan början på Mars med UL-spöt
för att leta på dom, men än så länge domineras hålorna av gädda.
Gäddan brukar vara av beskedlig storlek men ger ändå en kul drilling på så lätta grejer.







Varje vår brukar denna sträcka ge ifrån sig någon fisk över kilot, och det börjar
 nog bli dags snart igen. Jag slänger med några fina klunsar därifrån bara
för att reta er litegrann.







De två högst upp är tagna i Maj, vilket brukar vara när fisket börjar avta
något men medelvikten brukar vara som högst. De allra flesta tar jag på
 jigg, men den längst ner var en sensommarborre som klev på ett ytbete. 

Toppfisken jag har därifrån väger 1.3, men större har jag själv tappat och
varit med när andra landat. Längtar tills senvårfisket kommer igång något förbannat!!!

/ Leo Kangas



Kommentarer