Gotland | Ett kast och två blänkare!


Say no more - Gruff Bapelsin är grym! 


Klicka på inställningar - välj 720p HD för bästa bildåtergivning.

Ska i detta inlägg försöka summera min resa till ”öjn” 2015


Kjelle nöter på när solen går ned i havet, för övrigt drog han flest öringar - 13 stycken
Då jag har en förmåga att bada
vid vadning så fanns simglasögon
medpå resan i år, men de kom
inte till användning!

Doublé!





Foto: Sussi Stridh (Tony i bild)
Bombarda - funkade sämre i hårda vindar!



Kallt vatten har det varit , uppskattningsvis runt 5-6 grader, kanske nån grad varmare i en del vikar! Vårt största problem har dock varit vindarna, har det inte stormat så har havet legat spegelblankt samt snurrat så både vi och fisken blivit fundersamma men vi har kämpat på i blåsten.



 I dag lördag när jag skriver detta kan jag skriva in 5 öringar för mig i protokollet, den största (eller längsta) ca. 1,5kg. Mitt roligaste minne från i år är utan tvekan när Magnus vår kompis och guide på ön och jag gick iväg till ett rev som ofta levererade fisk!


Med en ansenlig del skit i vattnet
gjorde att Mange gjorde en ögla en bit upp på linan, och fäste en
 liten trekrok där som skulle ta rätt på algerna innan de hamnade på draget.

Krävdes väl en si-sådär fem kast så nöp det i rejält, säkert 40 meter ut i vågorna
och spöböjen 
var ett faktum!

Ring klocka ring! 
En härlig drill av fisken startade, när den kom närmare land så kunde jag se att det var en rejäl firrre, säkert 70-80 cm! Men in till mig i vågskvalpet kom TVÅ stycken öringar! 





"Ålen" med nytt pb - 3,2 kg





Och båda satt klockrent i mungipan, den ena på trekroken och den andra på draget, fiskarna, en kilosfirre och en något mindre var riktigt fina småblänkare! Jag hade sinnesnärvaro att trycka igång min Gopro,  vilket var skoj då man nog inte lär ta två öringar i ett kast någon mer gång! 




Annars har det kommit upp två riktigt fina superblänkare, den ena tog ”Ålen”
på Gruff draget, färgen var Gotlands favoriten Bapelsin! Jag tog mina andra
 tre öringar på samma färg – helt makalös tillsammans  med den sköna gången
på Gruff gör
öringen galen!



Totalt så ser fisket ut så här tom lördag: Kjelle har dragit 13 öringar, Johan 6 st, jag 5 st, Ålen 5 st, Matte 1 st och Niklas 1st  med flugspö(flytfiske.com)  Slutsumman blev till slut trettioen stycken havsöringar samt en ansenlig mängd tappade fiskar, följare! Ålen knep resans sista öring, en omblänkare på ca. 2 kilo! Själv 
brände jag två fiskar på lika många kast, det var inte min dag!


Resans största öring tog Johan - ca 3,5 kg pure silver!
 Vi har också träffat en del trevligt folk här på Gotland, Jimmy Stockhaus (JS-draget) med fiskepolare, Sussi Stridh och Frank Gustavsson tittade in och käkade middag med oss. Träffade även på Johan Broman i Visby sista dagen, kul! Åter en härlig vecka på pallkantern Meckan

Näääaaaaaaaeeeeeeejjjj skitfiske på er!

Kommentarer