Krönika | I djupet av mitt hjärta!

Kustfisket – ibland ett ändlöst nötande utan utdelning, men när fisken nappar glöms alla fisklösa timmarna bort! Men kustfisket är ju så mycket mer, en upplevelse som många inte förstår hur man står ut med. Timme läggs till timme men fisken lyser med sin frånvaro, man träffar en granne när man kommer hem från fisketuren och denne frågar hur det gått, nej inget idag heller säger jag. Kan nästan känna hur han tänker när vi fortsätter åt varsitt håll – ”tokig fan de där”! Jag gillar att avnjuta kustfisket i sällskap med en eller ett par kompisar, i väntan på det efterlängtade hugget har man någon att språka med, och är man två finns ju dubbel chans till att åtminstone få se fisk!


Jag kände vid sista turen att något vaknade i mig, kärleken till de öppna vattnen, vinden, och inte minst lugnet då det sällan blir trängsel vid detta fiske. Det var ett antal år sedan jag la flera pass vid vår kust, men då älven inte levererat speciellt mycket öring i vår så hägrade återigen kusten.
Tyvärr har ju laxflugan bitit mig sedan ett antal år tillbaks,
men det är nog ett par veckor kvar till de är här. Så ett
par pass till lär hinnas med innan vår
fisket vid kusten byts mot laxfisket!

Med fiskesugna hälsningar, Tony

Kommentarer