Åfiske | UL-gös i strömmen!

Åkte häromkvällen ut på ett litet spontanpass i regnet, satt länge och
funderade på om det var värt det. Det var det! Redan i första kastet
satt kvällens första gös, en liten rackare men skönt att känna att man
 fortfarande kan detta. 




Jiggfärgen på bilden slaktar!

I andra kastet satt kvällens andra, lite finare och denna gav en
 skön fight i strömmen.




Sedan fortsatte det i samma tempo, det var löja som sprätte överallt,
och man kunde se stora fina gösryggar visa sig med jämna mellanrum
lite längre ut över lugnvattnet. Tyvärr nådde jag inte hela vägen ut dit
vilket var frustrerande. Men vad gör det när det hugger i var och
varannat kast?!



Kvällens största var en gös jag hade haft ögonen på sedan jag kom,
hon stod gömd precis i strömkanten på andra sidan i en liten inbuktning i vassen.
När rätt tillfälle kom så gick hon upp och slaktade den stackars löjan.
Jag la min jigg (som nu var riggad med shallowskruv så den kunde glida förbi perfekt)
en eller två meter uppströms precis längs med kanten, några sekunder senare
ser jag en kaskad av vatten och ett bastant hugg i spöt. Gösen går rätt ut
i strömmen och blir ganska tung att drilla med UL. Några fina rusningar senare
kommer hon in, tyvärr inte lika stor som jag trodde hon skulle vara men 3 fina
kilon definitivt. 

Några till blir det innan jag åker hem. Riktigt kul kväll!



/ Leo Kangas



Kommentarer