Älvkarleby | Laxen stiger i älven - så gör även sportfiskarna!

Laxfisket blir alltmer populärt!
Ove Hjort stod placerad mellan fasta och pumpen, drillade där upp en
fin lax på hela 12,8 kg på sin haspel- utrustning! Snyggt!


Ja så summerar jag dagens fiske i Älvkarleby, många fiskande på plats och armbågs-lucka på de hetaste plasterna talar sitt tydliga språk! Laxfebern har ett fast grepp om många, mig inkluderad även om jag  helst undviker de platser som det är som trängst på. Men trots detta flyter fisket på smidigt, vilket fungerar om alla sköter sig. Kan man kommunicera med varann är det en stor fördel också vilket gör stämningen bättre! Jag fiskade vid fasta idag, strömmen var bra mycket bättre än i förrgår, men ändå inte riktigt optimal.

Ett ansenligt gäng fiskare nötte på där, jag hade en kontakt med fisk men som valde att kliva av, i övrigt ytterligare ett antal drillningar också, som Christoffer "Makaronen"Makaroff avslutade sent på kvällen med ett riktigt balettnummer av en bastant lax
som gick till väders ett antal gånger. Mackan "played by the book" och satte hårt motstånd mot laxen då den inte satt som den skulle, och den släppte!


Att drilla en felkrokad lax länge, betyder många gånger att laxen får så mycket
mjölksyra att den inte kvicknar till vid återutsättning, så ta in fisken fort och låt fisken sedan simma.
Ge den gärna lite hjälp, genom att hålla i fiskens stjärtfena och skjutsa fisken fram och åter i vattnet innan du släpper den!Skulle tro att det kom upp en ansenlig lax idag med, säkert upp emot 40 stycken eller kanske fler.
Kolla in Älvkarleby sportfiskes hemsida för mer info.


Nu är det dags för mig att sova, nya tag i morgon!
(Obs Jag har en ansenlig mängd film från älven som kommer att publiceras senare - behöver ju sova lite också!)






Killen till vänster här skiner verkligen av lycka - Gustaf Östholm som fiskat lax tidigare men aldrig lyckats landa någon slog till med en trippel igår! Grymt
mycket grattis!


I en klass för sig - "Svedda" med en av två laxar han fångad igår. 


Kommentarer