Ismete/pimpel | - 15 grader och underbart!

Iskallt ute men en blå himmel och en sol som precis orkade över trädtopparna var den syn som jag möttes av när jag kom fram till den lilla tjärnen! Gårdagens myckna snöande hade gjort bilresan upp på skogen mycket spännande men till slut kom jag fram i alla fall.

Jag hade gjort i ordning  både ett vanligt pimpelspö, ett bottenmete samt ett spö med vanligt flöte för dagens bravader på isen. Första timmen  körde jag enbart mormyska samt ett blink. Efter 1 timme och ett enda försiktigt napp så bestämde jag mig att testa flötmete, något som jag använde mig av mycket tidigare när jag ismetat men har sedan mer och mer övergått till bottenmete.

Men när det var så här kallt så är det ju lättare att justera djupet med flöte. Jag släppte ner kroken som jag apterat med powerbait (testade en bit räka på myskan, men utan resultat.) och vände mig om för att hälla upp en kopp kaffe, men i samma stund stack flötet iväg under isen, dessvärre kom det upp igen lika fort och fisken var borta. Kontrollerade degen, och den var som så många gånger förr ihopklämd. Alltså försiktiga napp med andra ord. Efter ett tag dök flötet igen och efter lite givande och tagande så kunde jag lyfta upp fisken på isen.

Första bågen..

En riktigt fin båge på ca. 1,5 kg.
Sedan blev det kaffe i alla fall, och det smakade underbart i kylan. Sedan blev det en bra stund utan aktivitetet så jag vred ur det sista ur termosen. Då kom nappet, flötet guppade till men jag avvaktade tills det drogs ner under isen. Och det gjorde det med råge, fisken drog i en enda rusning av ca 25 meter lina av de 50 som sitter på spöt. Jag vågade inte vara allt för tuff mot fisken då den krok jag använt inte var alltför kraftig. Men efter många om och men, så såg jag huvudet på fisken
och det var en rejäl fisk för att vara i den här tjärnen. Försökte sticka ner handen och lyfta upp den
på isen men den ville inte med upp (sug på den ni - handen i vattnet när
 det är -15)
Men fick åter fisken intill hålet, och såg att kroken
satt rejält i fisken så tog jag huggkroken. Och upp
kom en fisk med längden 56 cm och 15 cm på höjden.
En härlig fisk! Efter detta så for jag hem, frusen men nöjd!