Ismete/pimpel | Kyla, hackspetten och försiktiga regnbågar!

Efter gårdagens fiasko vid Hubo-Långsjön utan minsta fiskekontakt var jag sugen att ge mig ut även denna dag och få lite revansch. Jag begav mig mot klubbvattnet och tempen låg på ca.13 minusgrader, kallt ja ganska men med bra kläder så är det inga problem. Hackspettens frekventa knackande mot en av de tallar som kantar den lilla skogstjärnen var enda ljudet som kunde urskiljas. Det riktigt gnistrade när jag fiskade mig runt tjärnen men fisket gick riktigt trögt. Tanken jag haft med dagen var att fokusera på mormyskafiske men det gamla spöt som legat länge(i plast) sprack i kylan. Det är nog inte meningen att jag ska pimpla. Så metspöt fick göra tjänst, men på de fem första ställen hände inget trots rätt lång
väntan.

När jag var tillbaks på mitt favoritställe så hann jag bara släppa ner grejorna så 
gungade det till och fast fisk. Strax över kilot ca. förpassades upp på isen, och blev i stort sett djupfryst på en gång! Nästa napp kom rätt snart, men lyckades trassla in napp-bjällran i linan så den fisken tackade för sig. Släppte ner betet igen, men inget hände. Väntade länge men inget hände. Gick då fram och lyfte upp betet en bit från botten och droppade ner det igen. Hann precis vända ryggen till så satt en ny fisk på, men den släppte innan jag fick upp den.


Fortsatte metet, nåt försiktigt napp kom men när jag lyfte upp och kollade 
degen så var den enbart ihoptryckt. Så de är där och smakar för att sedan spotta. Ännu en matfisk fick följa med hem den här dagen. Nu när jag skriver de här raderna så visar termometern på -18, himla skönt att vara inne nu!




Att hälla upp kaffe gör att fisken nappar, så även idag!

Kommentarer