Älvkarleby | Så var premiär turen till älven avklarad!


Ja så här grått var det nästan idag! 


Och när man idag tittade ut över älven hade man svårt att tro att för bara en vecka sedan gick det runt 200 kubik(ibland mindre)! I dag var det ett stadigt flöde runt 400k + under hela dagen/kvällen. Det myckna regnandet i -Dalälvens tillflöden har gjort att lax-säsongen ser bra ut en tid framöver. Men dagens väder vid älven var inte mycket att hurra för, regn mer eller mindre hela dagen, ett par timmar mitt på dagen fick vi en stunds uppehåll och då steg också temperaturen. En del vak från de stora fiskarna visade sig , men det var långt mellan dom.
En kort resumé av dagen lyder så här: Per" Perra" Carlsson fick sig en majlax ute på korallen. Grattis till den! Jag fiskade vid fasta, och nere i pumpgropen stod Lasse Sundström och fiskade. Han kom upp och fiskade intill mig, vi småpratade om allt möjligt och bland annat om glädjen i att dra en lax i maj, så böjer sig Lasses spö i ett mjukt gung och en fisk har tagit flugan. En lugn och fin drillning gjorde att jag kunde håva laxen åt honom. "Plötsligt händer det"



Jag avslutade kvällen vid 8-blecket då det ihållande regnet och dåligt med aktivitet
gjorde att jag insåg att "det är ju faktiskt en dag i morrn med" Dagens
behållning utöver Perra och Lasses laxar var nog att träffa alla övervintrade
kompisar igen! Nu är det igång!


Ser ut som en 10+ men den vägde 8,7! Grattis Lasse!



Gulaste killen i pumpgropen fick sig en majlax
innan kvällen var över! Grattis Fredrik Hellman!


















Kommentarer