Ismete | Jakt efter de stora gäddorna!

170205 
En morgon i ganska trevlig tid för en gångs skull. Resan var kort idag så jag tog lite sovmorgon. Jag hade funderat ut en strategi för dagen. Tyvärr inbegrep den att dra ismetespulkan igenom ett rejält område med vass och ris innan det gick att gå ut på isen.

Svettig och med vassbitar innanför flytoverallen började jag rigga. Redan innan alla grejerna var ute hade första fällningen kommit. Det var en hyfsad gädda på knappa två kilo.Efter det nappade det friskt. Många bomfällningar dock, som jag har ägnat mycket tid idag åt att försöka lista ut vad det beror på. Jag använder bara en liten trekrok. Nåväl. 5-7 gäddor senare högg en godkänd fisk med vansinnigt mycket kraft för sin storlek.  Efter många rusningar fick jag upp henne ur hålet och det var en vacker madam på 4.92 kilo och 93 cm. Hon blev dagens största.

Vid lunchtid dog det ut samtidigt som det började snöa, men det var rätt okej med en lunchpaus. Vid halv två kom dagens sista hugg. En vacker fisk till på 4.77 kilo och 91 cm. Totalt blev det någonstans 15-17 gäddor över iskanten och många missade hugg. En mysig dag med bra temperatur. Jag får fortsätta leta 10+ gäddan.





Kommentarer