Hårt och kallt vatten på Goudes i Ljusne gjorde fisket trögt! Bättre fiske i kanalen!

Kom till Ljusne klockan 05:00 på långfredagen, råkallt och nodliga vindbyar
gjorde att man kände sig litesmåruggig. Genom kraftverket kördes rätt bra med vatten
så jag riggade mitt spinnspö med ljusstav och sänke. 50 gram borde ju räcka tänkte jag men
det var knappt jag hade bottenkontakt ändå. Efter ett antal satta sänken så gick jag ner till bron
längre nedströms och testade men inte heller där var det nån vidare fart.


Provade även med drag men fisken lös med sin frånvaro. Pratade med en av ortens duktiga fiskare, Kent Hallberg och han berättade att det antagligen är för kallt i vattnet just nu, då det kommer en hel del smältvatten nu. Jag fiskade kanske två timmar idag innan jag beslöt mig för att fara över till kanalen på sydsidan och se om flugfiskarna hade bättre lycka.

Det var kanske 8 stycken på plats med flugspön, jag träffade några duktiga spösvingare från orten, Andreas och Emil och de berättade att det varit många vak på morgonen men att det nu avtagit. Bestämde mig för att stanna en stund och se om det skulle kunna hända nåt, och den första att bryta lugnet var Anders Woxström som fick en skönt hugg från en bra fisk!










En fin öring drog Anders Woxström, vikt 3,9 kg!

Sedan var det Emil Westlunds tur att locka fisk till hugg!



















































Detta var Emils andra öring för dagen på sitt klass 6 flugspö, den första öringen vägde 2,6.
Den här vägde 2,4 kg och var av Älvkarlebymodell! Man blir imponerad av grabbarnas sätt
att hantera ett flugspö, skitduktiga på ren svenska!



Stefan Åkesson drog två öringar den här långfredagen,  en mindre runt 1,5 samt en på 2 kilo!



Kommentarer