Gädda | Gäddan?

Igår ringde telefonen och det var min gamle vän och mycket härlige
gäddkamrat Peter som ville ut och jerka i gädd meckat Mehedeby/Marma
vilket inte är något jag tackar nej till !



Klockan 07:00 rullade bilen ut mot mötesplatsen, båten full med vatten
som jag lyckades hinna tömma eftersom sega Peter glömde kaffe kannan
två gånger och sin jacka en gång hemma och fick vända, ändå lyckades
han glömma kaffet i slut ändan ändå så han var lagom go att ha med idag.



Vi möttes av vatten och åter vatten det stod högt vatten idag och mycket blåst så jerk passet där ute blev kort och verkligen segt!
När man minst anar det så hugger det så är det alltid men idag var det något extra.
Precis när jag ska ta upp draget för ett omkast så hugger en super taggad gädda som mer eller mindre hoppa i båten själv ! Ruggit kul


En till liten snipa synade båten innan vi tröttnade på vattnet och begav oss på skilda vägar ! Eftermiddan tog jag mig till fots ner till T udden och hittade en trevlig prick som metade braxen,  han lyckades nypa upp en nästan 3kg under tiden vi surrade det var ballt att se ett sådant "lock" !
Mot 17-tiden så var det mer gäddfiske i blåsten utanför bukten planerat med min granne Robin. Vi for över havets vågor som pallevantar och blev blöta tills vi nådde sikvik i hejdundrandes fart. Riktigt trögfiskat var det ett par rediga plogar såg vi som lyckades hålla oss kvar en stund.





Ett måste i önskelistan en "über"- båt som man kan åka över stock och sten med !
Men var tusan håller gäddsatans madamen hus, någon som vill svara på det hör
gärna av er!!



Imorgon då, söka mer gädda eller ta sovmorgon ?


Mvh Thomas Karlström
Skitfiske

Kommentarer