Krönika | Småbarnsförälder och hängiven laxfiskare



Insikt - eller konstaterande?

Har så sakta insett att den här säsongen blir annorlunda än tidigare, ja den förra var ju  knepig på sitt sätt den också med sena och få laxar. Årets säsong hoppas jag slår oss alla med häpnad vilket vore fantastiskt,
det enda smolket i glädjebägaren just nu är om vattnet tar slut till midsommar. Just nu går älven hög och jag sätter min tro till att det finns en del vatten i kraftverksmagasinen, jag har även kikat lite på prognoserna för Dalarna vilka talar om en hel del ”väta” de kommande veckorna.







Första passet vid älven
”Faller regn stiger lax” är ett gammalt ordspråk som ofta stämmer,
tyvärr måste ju vi som inte har vilda oreglerade älvar sätta vår tillit
till de stora kraftbolagen också , att de inte tömmer sina magasin
direkt i juni!  Nåväl vi håller tummarna för att vattnet fortsätter att
strömma hårt i Älvkarleby framöver.  Men vad har detta med rubrike
natt göra tänker ni? Jo, om ett par dagar tänkte jag göra mitt första
passvid älven med laxpåken, och då jag nu sen ett år tillbaks har en
underbar son som tar upp merparten av dygnets både sovande och
vakna timmar  så får jag inte till det med förberedelserna inför säsongen.

Viljestark
Som ikväll har vi haft en dust då mannen har en okuvlig vilja när det gäller
när han  vill komma till ro och sova. I kväll var klockan 22:00 när min framtida
fiskepolare valde att slänga in handduken.  I kombination med min sons styre
här hemma så har jag dessutom mitt arbete där jag jobbar som lärare och
med detta så har jag rätt mycket att bita i just nu även där(rätta/ ge feedback osv.)
inför kommande betygsättning, examina  och även dessa arbeten måste jag
förlägga till dygnets mörka timmar.

Två glädhäckar

Inför årets säsong gapar flugasken oroväckande tom,
två glödhäckar parkerar i en rätt stor flugask.  Det har gått så långt att
jag tom. funderat på att köpa en uppsättning flugor även om det inte
känns helt okey!  Nåväl, laxsäsongen står för dörren, när som helst bryter
den första 10+ laxen vattenytan utanför Körsbärsudden/Kistan
(Vem vet, det har den kanske redan gjort?).
Och då är vi på plats! Med köpta eller egna flugor, var så säker!

Kommentarer