Testeboån | Sommarfiske!

Äntligen hemma från fyra, nästan fem intensiva dygn med kanot i Testeboåns fina strömmar! Dessa dygn har bjudit oss på solsken, åskskurar, omkullvräkta träd, gädda, abborre, forsränning, knottsvärmar, svett, tårar och mycket mycket mer! Man har slitits mellan hopp och förtvivlan vissa gånger, men när vi sammanfattar det hela så är det nog det som har gjort resan så minnesvärd!

Dag 1
Dagen börjar med en rejäl frukost, för att sen skynda oss iväg till Ockelbo med kanot på släp. Som ett brev på posten tornar kolmörka åskmoln upp sig i horisonten, och visst kunde man ge sig fan på att regnet bara häller ner när det är dags för sjösättning.. trött man blir då!
Trots den lite typiska starten så är det inga tveksamheter, iväg ska vi! Så fort vi kommer ut på sjön med all packning så hör jag Micke säga, "hur håller man paddeln?"
"Men vad fan?! Har du aldrig paddlat förut? Hur tänkte du nu när vi ska ner för forsar med vatten som liknar en vårflod?!"

Nu tänkte jag att detta skiter sig totalt, men han lär sig fort den där grabben! Efter 5 minuter så får han kläm på det och framåt far vi! Efter några lite tråkigare sträckor med lugnflytande vatten så hör vi bruset från den första forsen. Senast jag paddlade denna sträcka så lärde vi hoppa ur och dra kanoten genom de flesta strömmarna, nu var det betydligt mer vatten och fort så inåt helskotta gick det! Till slut så kom vi iallafall ner med alla armar och ben i behåll.

Efter ca 3 timmars paddling är vi framme vid första stoppet, efter en lättare kvällsmiddag så riggar vi spöna för lite spinnfiske i strömmarna. Det tar inte lång tid innan en lite bättre firre hugger på mitt UL spö och efter lite stök och bök kommer en hyfsad abborre in till land, 6-7 hekto uppskattar vi den till innan den får återvända till strömmen.
Hyfsad strömborre

Efter detta så drar vi några småborrar och även någon liten gäddsnärta innan vi far vidare till vårat läger för natten. Väl framme så ser vi till vårat nöje att vindskyddet är fullproppat med ved, och i taket ser vi något bekant.

Skön reklam Tommy!

Vi gör upp en brasa och avnjuter våra marshmallows och korv med baconost innan vi tar en liten siesta för att vara pigga till morgonfisket!
Jag vaknar upp runt 04.00 och ser till min förskräckelse att Micke den tjuven har ätit upp ett helt paket marshmallows helt själv.. pojkfan kan verkligen äta.

Dag 2
Dag 2 är egentligen en fortsättning på dag 1, eftersom sömnen var i det närmsta obefintlig för oss båda. Denna dag börjar med en ordentlig åskskur medans vi är mitt ute på sjön. Det kändes ruggigt obehagligt och paddlingen var i det närmsta panikartad. När vi kommer fram till Hälludden som platsen kallas, så avtar åskan och vi börjar fiska direkt. Vi märker att det kom stora abborrstim som jagade in löjor på grundvattnet, det var bara att kasta in i stimmen så högg det direkt! Inga jättar men 4-5 hekto kom dom upp i, ibland dog det ut helt och det var ofta för att det hade parkerat en gädda i närheten. Riktigt kul fiske från land!

Kul fisk på lätta prylar
Snart så uppenbarar sig nästa åskväder på andra sidan sjön, in med alla prylar in i vindskyddet fort som fan och vi hann precis innan det började ösa ner för tredje gången på ett dygn! Rejäla blixtar och muller hördes i en och en halv timme innan det lugnade ner sig. När vi skulle fylla på vattenflaskorna i källan en bit efter åskan, så hann vi bara komma ca 50 meter innan vi ser att ett träd hade blivit träffat av blixten och nästan kapat på mitten, även brännmärken kunde man se.. Fy helvete så nära det var. Kändes ganska obehagligt!

Åskskur..

Jaja, bara att samla sig och ta nya tag, kvällen bjöd på grillade abborrar i folie och även ett dopp!

Nyfångade borrar, redo att grillas!

Badväder mellan skurarna!

Dag 3
Den tredje dagen börjar med att tältet har raserat totalt, och vi ligger i en enda stor hög. Trots det så sov vi i 12-13 timmar. Utan frukost beger vi oss i en fullknökad kanot nerför en ganska kraftig fors. Det börjar bra men vid nacken en bit ner så börjar kanoten att dra sig mot stenarna åt höger, nu gäller det att agera snabbt! Jag trycker ifrån så gott det går och vi missar stenarna precis, det var på centimetern tror jag! Nedanför forsen i bakvattnet så prövar vi att jigga lite pikes, det tar inte lång tid innan det smäller på rejält. En grov strömgädda runt 3-4 pannor går upp i ett luftsprång en bit ut och parkerar sig i den värsta forsen, efter en lång och seg kamp så ska jag borda henne i ett gälgrepp men då vill hon sticka iväg i en sista rusning och jiggen flyger ut ur käften på henne.. Jävla skit, men det är bara att ta nya tag. Det finns fler fina bitar i strömmarna häromkring!

Åskan gör sig en en gång påmind, och vi är tvingade att ta en paus. Runt 4-5 bestämmer vi oss för att ta tag i det hela så vi kommer fram till grytströmmarna någon gång. Det är stället som enligt oss är mest intressant med alla höljor, forsar, bakvatten och djuphålor. Vi tycker att där borde det stå stor fisk, och visst gör det det! Första fisken hugger efter bara några kast. Först är det tveksamt om det ens är fisk, det känns nästan som lite sjögräs men visst är det någonting på.. när hon börjar komma nära kanoten så brakar helvetet lös, gäddan rusar under båten, bakom oss, flyger runt bredvid oss och skvätter ner oss med vatten! Kan ha varit den roligaste fighten jag har varit med om! Efter 5 minuter ca av adrenalinkickar och vattendränkta överkroppar så börjar hon tröttna. Lyfter upp henne i gälgreppet och säger åt Micke att plocka fram kameran. Efter några bilder får hon simma tillbaka, vägde henne aldrig då vi inte hade någon aning om var vågen låg någonstans bland all packning. Det är inte värt att riskera en sån fin dams liv bara för att veta den exakta vikten. Men vi uppskattar vikten till ca 5-6 kg. Det borde vara någorlunda korrekt iallafall.

Skön sommarpike

Vi fiskar en stund till, får några små abborrar och gäddor innan hungern gör sig påmind.
Längs med stränderna har vi sett en del kantareller, vi bestämmer oss för att plocka dom och smörsteka dom tillsammans med lite korv och steka i en massa smör! Kan berätta att det var utsökt!

Micke steker kantareller!
Med lite mat i magarna så drar vi oss mot närmsta fors, efter några kast så hugger en liten borre på min spinnare, nära land så kommer en gädda runt kilot och verkligen flyger på borren! Den vägrar släppa också, drillar gäddan/abborren tills det var dags för landning då huvudet går av på abborren, det var verkligen en upplevelse!

När vi går och lägger oss ställer vi klockorna på 03.00 så vi hinner med de heta morgontimmarna, det blir inget av och vi sover som stockar.

Dag 5

Vi vaknar upp kl 11, pigga och utvilade men hungriga som as. Det enda vi tänkte på nu var att ta sig ner mot smörnäs så vi fick lite mat i magarna. Efter ipackning och lite tömning av kanoten så var vi i full färd hemåt! I hård motvind krigade vi på, de senaste 4 dagarna kändes i hela kropparna. Som tur var så välkomnades vi av en kiosk full med gott.
Minnesvärda dagar var detta iallafall, ikväll blir det gösfiske!