Norge | Trög start!

Klockan ringer 05.00 men jag orkar inte kliva upp. Det blev sent
kvällen före. Jag vet att farsan strax kommer och väcker mig så
jag unnar mig en stunds vila till.  Som tur är packade vi bilen kvällen
innan så min enda ansträngning ligger i att
kliva ur sängen, klä på mig och sätta mig till ett dukat frukostbord. 

Efter att frukosten är avklarad så tar vi plats i bilen. Det är jag, farsan och Calle
som delar bil. Skönt att äntligen vara på väg! Efter några snabba stopp i Kårböle
för fika och Åre för mat och proviantering är vi snart framme på gården på Nordkringen.
Efter det sedvanliga meet and greet så återstår bara att packa in all packning i stugan
och rigga grejorna. Det spritter i kroppen och man vill bara ut efter älven så snabbt
det bara går. Dock vet jag att ingen vill rucka på de invanda rutinerna så det återstår
då bara att fixa middag till åtta hungriga karar. Bräckt, gravad lax med kokt potatis
får duga. 
Jag vet inte om jag någonsin har sett en middag avklarats så snabbt!  
Nu vankas det laxfiske!
Det kläs på vadare, fixas och trixas med utrustning och en efter en lämnar bilarna
gården. Vi styr kosan mot Klevhølen. Den enligt mitt tycke bästa sträckan vi har.
Den låga vattennivån låts inte påverka oss nämnvärt utan vi packar ner oss i båten
och ror över till andra sidan. Alla tre vill ut först så det enda rätta är att lotta
turordningen. Farsan lyckas bäst och får den stora äran att inleda årets laxfiske
på Nordkringen. Calle följet tätt därefter och jag får naturligtvis vänta till sist
med att beträda älven.
Vi går en varsin repa utan att varken se eller känna nån fisk. Repa nummer två
är en kopia av den första. Tur att det finns kaffe och smörgåsar! 
Flugaskar inventeras och linor byts för att hitta lösningen på laxfiskegåtan.
Ingenting hjälper. 
Vi fiskar på några repor till innan vi bestämmer oss för att
återvända hem till stugan. Ingen fisk första kvällen. Men nu är vi igång i alla
fall och ett års väntan är över. Nu blir det bingen några timmar innan  det återigen
är dags att ta nya tag. 
Vi hörs igen i morgon. Då hoppas vi på en rapportering
innehållandes en eller ett par laxar! God natt och skitfiske på er alla där ute!

Mvh
Jim and the extreme skagit tactics team!





 

Kommentarer