Blandat | Sommarfiske!

Har äntligen tid att blogga igen, har varit på resande fot alldeles för länge
vilket jag fortfarande är dock. Är just nu på plats i gäddparadiset Blekinge,
inget fiske denna vecka tyvärr. Har hunnit med några pass under de korta
visiterna hemma. Men först var vi i Noppikoski och där lyckades jag lura en
mycket-mycket fin bäcköring på runt kilot. En drömfisk, som jag mår lite
dåligt över att jag faktiskt "bonkade" men det får man göra ibland. 





Denna tog jag i en stor hölja i den större ån, men jag hade det roligaste fisket
i små helt ofiskade bäckar i skogarna. Där stod det öring i princip på varje
meter, inte stora fiskar men riktigt kul på UL. 


När jag kom hem åkte jag och Mårten direkt ut på en trollingtur efter sommargädda
i frivattnet, det lyckades oväntat bra med 25 landade gäddor, toppfisken var ju
ingen jätte men en pigg fyrakilos fick syna insidan av båten, tagen på en Butch
precis i motorsprutet över 10 meters djup. Mårten brände dock en mycket större
gädda, som klippte hans abborre på kvällskvisten precis vid båtkanten.




Toppfisken



Någon dag senare så var jag och min ickefiskande vän Isak ute på ett nattpass efter gös, det första hugget var så mycket som ett dubbelhugg samt ett nytt personbästa för Isak. 2.6 tunga strömgös-kilon! 




Dubbelhugg på gös!





Även jag lyckades plocka två bättre gösar denna kväll, båda en bra bit över tre kilo!




Senare på morgonen hade jag roligt i en liten djuphåla, där jag drog 10-15 gösar på en timme. Ingen vidare storlek, snarare typisk Gavleå-storlek men det var kul på UL det med.


Mårten såg bilderna på facebook och blev taggad på att dra ut en natt han med, så vi drog ut någon dag efteråt, men först ett besök på Najc för att köpa på oss en del Fin-S jiggar. Oslagbara i röd/blått med glitter på strömgösen! 
Bottennapp verkade vara nattens tema för mig, och när det väl högg så var det en helt okej abborre. Kul men vi var ändå på jakt efter gösen.



Mårten fiskade ut mig totalt under natten med flera landade gösar
med en knapp 3 kilos på topp.


När det stod 5-1 i gösar eller något kom solen fram igen, och med det
gäddorna! Jag landade den största, 4 kilo strömgädda efter 10
upprepade kast på samma fläck. 


Vi hade en rolig morgon med mycket gös i samma djuphåla som tidigare.
När jag kommer hem blir det gäddtrolling igen, är taggad på en 8+!
/ Leo Kangas


Kommentarer