Kusten | Underbara kust


Grönskan och fågelkvittret slår emot mig när jag kliver ur bilen, på trädens grenar har det börjat knoppas och grönskan har börjat komma. Då mitt liv inte varit så positivt den sista tiden så känns det som att hjärnan och kroppen får lite återhämtning. Den vind som möter mig och fiskekompisen Mackan när vi korsar ängen på vår väg mot havet, är kall trots den strålande solen. Vi kommer fram till det stora blå, lukten från dyn gör sig påmind, mindre skön doft men hör våren till.


Mängder av fjädermygg släpper från den fuktiga marken, en hel del av dom ligger och flyter alldeles intill land i vågskvalpet. Mackan som stannat och börjat kasta ser ett par tre fiskar som röjer sin närvaro! Han fiskar inte lång stund förrän en blänkare stöter mot draget. Jag hör honom skrika till, ”fan” då den inte krokades.  Sen händer inte mycket mer, fyra timmar lägger vi härute, byter plats men inga fler kontakter. Skönt trots allt, första turen ut till den här vackra platsen sedan 2009. Det blir nog fler inom kort!


Kommentarer