Hubo | Smolten landar sin första båge - och vilken fisk sen!


Efter en lång höst så kände både jag och sonen att det vore läge att förlänga en helg och få lite extra ledigt. Dessvärre så var både han och jag rejält förkylda när den lediga måndagen nu infann sig. Att vädret sedan inte skulle vara nåt vidare gjorde att jag tvekade in i det längsta, men så tänkte jag att mete samt ha tillgång till ett gapskjul med en skön brasa kan aldrig vara fel - Hubo-Långsjön i Hofors bestämde smolten och jag på söndagskvällen.



När vi vaknade på morgonen stod regnet som "spön" i backen bokstavligt talat.
Men strax efter åtta på morgonen satt vi i alla fall i bilen på väg mot de stora
regnbågarnas sjö Hubo! Strax före klockan nio var vi på plats.




Vi kikade om någon av de första vinskydden var lediga men
tji fick vi- då måste man nog upp tidigare än som oss sjusovare!
Så det fick bli motsatta sidan, en liten vandring genom skogen
och nerför en backe så var vi på plats.




Nisse ville starta grillen på en gång men jag sa att först ska grejorna ut
och så fick det bli. Efter ungefär två timmar och inte ett liv så bestämde
jag mig för att kontrollera ett av mina spön så att betet satt kvar samt
flöt i vattnet som det ska. Men jag hann bara veva in till hälften innan
Nisses spö gjorde flera djupa bugningar i spöhållaren, jag ropade till honom
att lyfta ur spöt och det gjorde han. I mina tankar for nu att hans huvudlina
är tunn så måtte den hålla.Efter en bra drill av pojkvaskern så kunde jag 

lyfta i land fisken med en huggkrok! Slog farsans pb med 1 kilo!


Regnbågen som var riktigt rejäl visade sig väga hela 4,6 kilo - våra 

fiskegrannar hade godkänd våg som tur var! Vilken fisketur - egentligen
kunde vi åkt hem nu då jag kände sådan glädje att se sonen drilla en
så pass stor fisk och fixa det ända in till landning!



 


En halvtimme senare kunde jag så kroka och landa en fisk på
ca 3 - 3,5kilo- men sedan hände inget mer! Vid halv tre så packade
två förkylda men lyckliga killar ihop och for hem. Atjjjoo







Kommentarer