Älvkarleby | Mina två första laxår i bilder

Dagdrömmar
Satt just och längtade till kommande laxfisken när jag beslöt mig för att kika tillbaks på
de två år
som förflutit sedan jag började att sportfiska efter kungen av älven. Kommer
så väl ihåg sommaren -
08 när jag gick ner för trappan vid Körbärsudden, med stor
respekt för både vatten och storfiskarna
som redan var på plats med sina laxpåkar.
Hade väl gjort en 3-4 turer
tidigare under sommaren för att prova fisket men inte
haft någon som helst kontakt med fisk!

Den här eftermiddagen var det en 4-5 personer på plats, och rätt långt ut i älven
där det strömmade 
ganska hårt kunde man se en och annan skaplig lax bryta
vattenytan
för att visa sin kropp i rejäla plask.

 


Plötsligt fick jag tidernas botten-napp, trodde jag i alla fall!
När jag vände mig om för att dra loss flugan så började det rista och gunga ordentligt i spöt, och mina medfiskare började
hojta till mig att du har ju fisk på! Efter en stunds fight (kändes otroligt lång i min värld just då) så kunde mitt livs första lax landas! Detta var i slutet av sommarmånaden juli och fisken var inte nystigen men det var min första lax som vägde 7,4 kilo! Man var fast!

Högsommarfiske


Ett par dagar senare samma vecka så ställde jag klockan rejält tidigt och påbörjade fisket precis när det blir lovligt! Solen sken från en klarblå himmel, tempen på morgonen låg på 22+ och det såg ut att bli en riktigt het dag. Fiskade återigen vid Körsbärsudden, en plats som ofta är riktigt bra på lågvatten då fisken ofta backar med det sjunkande vattnet. Klockan var nu strax före 7 på morgonen och ett äldre par hade också anlänt. De hade utrustning modell abborrfiske så jag tänkte måtte det inte gå på en rejäl lax på de grejorna.  Själv hade jag fiskat med en svart fluga en längre stund men utan resultat. Bytte då till en blå-gul fluga och efter ett riktigt långkast så kommer det där sköna darret i klingan och jag känner att det är fast fisk.



Värmen är tryckande på platsensvetten tränger fram i pannan
och jag känner att den här fisken har mer kraft än den första laxen jag drog några dagar tidigare. Jag ropade och frågade mannen om han hjälpa mig att håva (i dag hade jag nog försökt landa den själv) och han greppade min klena öringhåv. I viken nedanför vindskyddet lyckades vi få in fisken i håven, men när mannen lyfte upp fisken började håven ge med sig men till slut hade vi den på land! Min blå-gula satt så fint i munnen
på laxen! Vikten var 8,2 kg!

Mersmak

Sedan gjorde jag yterliggare några repor i slutet av juli utan nåt
resultat. I mitten av augusti ställde jag mig uppe vid fasta fisket,
det var riktigt lågvatten.



En bit in på kvällen så får jag på nytt något som känns som
ett botten-napp men det visar sig vara fisk! En stund senare håvas
en rätt hygglig 7,5 kilos augustilax. En timme senare får jag åter gunga,
en riktigt fin fisk som hoppar och visar hela sin kropp ovan vattenytan
innan den släpper. Uppskattningsvis runt 10 kilo! På vägen hem så sitter
man redan och planerar för nästa tur.
Laxberoendet är nu helt applicerat i
mitt huvud - och medvetande. Under den här perioden lever, sover och
fiskar man lax hela dygnet känns det i alla fall som!


 

Envishet betalar sig

Inledningen på 2009 års laxsäsong gick tungt, hade fiskat en hel vecka varje kväll i slutet av maj utan resultat. Tror jag hade ett laxfjäll på en av flugorna en kväll, vilket trots allt vittnade om fisk på platsen. De första turerna
gick åter till mitt favoritställe vid Körsbärs-udden, men med klen utdelning så beslöt jag mig för att nästkommande vecka prova längre uppströms och det fick bli fasta fisket.



13,7 kg och nytt personbästa!

Kom ner dit på eftermiddagen efter jobbet, riggade spöt och satte
igång att fiska. Första hände inget men en bit in på kvällen så bugar
spöt så där härligt och det känns att det är en skaplig fisk på.
Efter en stunds dragkamp avgår laxen med segern och jag står
där och känner mig rätt tom. Men efter en snabbfika och en
stunds vila så fortsätter jag nötandet. När fisket nästan är slut
för kvällen vid 23:45 ca. så får jag åter ett riktigt fint hugg!
En hård fight utbryter och det tar rätt lång tid innan jag ser
fisken för första gången. Den är stor, åtminstone i mina ögon!
Till slut lyckas jag få fisken in till land och upp på land! 13,7 kilo
och årets mål att nå 10-kilos strecket är putsat med råge!

 


Ett par veckor senare är det dags igen, har hittat ett nytt favoritställe i form av fasta fisket, och befinner mig på nytt just där. Kör ett morgonpass, var på plats riktigt tidigt men de tidiga timmarna gav inget förutom ett litet hugg! När klockan är runt 10 på för-middagen, och solen börjar bli riktigt varm så böjer sig klingan plötsligt så där härligt den bara gör med en lax i andra änden av linan. Flugan är den blå-gula varianten! En stund senare håvar jag årets andra lax, en riktigt fin lax på 11 kilo!
 



Ett par dagar senare får jag årets tredje lax, en fin bit på prick 6 kilo
 





 




Innan regnet
Sista laxen i juli 2009 blir den finaste alla kategorier! En nystigen silverblank laxhona på 8,3 kilo tar min lilla svarta glödhäck och ger mig en riktigt fin fight innan den låter sig landas! Konditionen på den här fisken är grym!

Ett fjortontimmars pass
i kroppen och en sådan fisk som belöning var hur underbart som helst!
Sedan kom vattnet, regnet som aldrig avtog och sköljde bort mer eller mindre större delen av juli-august fisket. En härlig säsong! Nu siktar vi mot nya upplevelser
under 2010!

 / Tony

Kommentarer