I dag stämde allt, och min andra lax i år på över 10 kilo var ett faktum!

Jag tänker inte berätta var jag fiskade idag för det vet de flesta redan! Ja att det var i Älvkarleby
är nog ingen nyhet för de flesta som läser inläggen här! Jag kom ner till älven vid halv sex tiden, fortfarande varmt och riktigt kvavt. Vattenflödet låg runt 500 k och vattentempen sjunker sakta för var dag som går vilket är perfekt! Inte så många fiskare på plats, så jag tacklade upp mina grejor och gjorde några kast innan jag satte första flugan. Gick upp och knöt på en ny tafs och fluga och sedan ner till vattnet igen, gjorde ett kast, och ett till, i tredje eller fjärde kastet blir det tvärstopp. "FISK" ropar jag och vänder om för att få fisken en bit uppströms mot lämplig plats att drilla, och den här fisken gav mig en skaplig fight innan en av killarna på plats kunde få in den i öringhåven! Flugan satt så fint inne i munnen på fisken vilket utesluter en s.k gäspare! Fan va härligt! 10,2 vägde fisken! Fisketiden innan firren tog min fluga var nog inte mer än 10 minuter, ibland stämmer allt!




For hem till Molle(http://www.storfiskaren.se/) med laxen som han hjälpte mig att filéea och frysa innan det bar av till älven igen! Fiskade fram till midnatt, få vak i den hårda strömmen och ett antal drillningar till under kvällen var det som hände vid fasta fisket, Salle Morad hade tre fiskar på G, en jättefin en som följde med ända in till håven men dessvärre satt kroken strax under hakan så den fick gå tillbaks! En härlig fight fick han sig i alla fall! Sju laxar och två öringar var inskrivna vid fiskekontoret när jag for hem strax efter midnatt!












































Salle drillar lax vid fasta

Nu blir det ett par dagars vila från fisket, jag ska binda lite flugor och ta hand om min
söta sambo! Skitfiske på er!


Tony

Kommentarer