Sista juni 2010- laxen stiger i ett varmt Dalälven!

Då  fisket verkar vara riktigt på G i Älvkarleby så bad jag  min fina sambo om förståelse
att utöva sportfiske även denna kväll och så fick det bli. Ett finfint vatteflöde runt 400 km/3
men varmt vatten som nu ligger 20 + gör nu att det troligen är lättast att komma till tals med laxen antingen på morgonkulan eller efter mörkrets inbrott. Jag fiskade vid fasta fisket, som en hel del andra denna eftermiddag. Om man slår ihop de som fiskade vid pumpgropen tillsammans med de vid fasta så var vi nog mer än trettio förväntansfulla stundtals. Men med rotationsfiske(ventilations, SMILE) så funkar det!

Det är nu flugor i mindre storlekar som verkar vara modellen, med andra ord högsommarflugor!
Och det drillades under eftermiddagen, både på Korallen, fasta pumpen.
Dan Danielsson drog sin första lax för året, en fin fisk på 13, 2 kilo vid pumpen, senare på kvällen fick han ytterliggare en lax som vägde 5,1 kg! Grattis!


Bildkälla: Älvkarleby Sportfiske

Roger Mellberg Gävle var i form och drillade två gånger, den första satt fel men den som
sedan nappade satt klockrent i mungipan på fisken som vägde 9,7 kilo. Grattis, där satt den Rogga!





En hel del laxar visade sig under kvällen så att det stiger fisk är rätt säkert. För egen del gick fisket trögt, och jag hade inte minsta kontakt under sena eftermiddagen. När klockan var runt 23:30 så signalerade Hasse som stod brevid mig "FISK" och en fin lax på 7,8 kilo kunde efter en del svårigheter komma i håven.

När klockan var ca. fem i tolv den här juni natten så säger jag till fiskekompisen Molle, -Fan, jag har inte kännt något drag i linan alls i kväll, förrutom botten då.Och jag hinner inte mer än prata klart så blir det tvärstopp , och en fin lax vältrar sig ute på den mörka vattenytan. Efter ett mothugg för att känna att fisken sitter så vänder jag mig om för att börja gå uppströms, men efter ett par steg så släpper flugan!

Laxfisket i ett nötskal, de flesta får man bara känna en kort stund!


Grattis till en fin lax Hasse!



Filmklipp kommer att läggas ut under dagen!

Kommentarer