En havsöring på ca. 65 cm blev det ikväll samt en tappad fisk!

Vädret denna sena eftermiddag i mitten av september var riktigt behagligt, måttliga vindar
och sol blandat med moln! En temp runt 15-16 grader gjorde vistelsen vid vattnet riktigt
skönt! På plats idag var också Ampa, PG och Molle som körde tvåhands flugspö. Testade
lysstav idag, brukar vara ett bra val när vattentempen sjunker och de prickiga fiskarna
kommer simmande upp i älven på hösten.


Och det tog väl en stund innan första nappet kom, tvärstopp och skönt gung i klingan
men trots att jag tyckte att jag krokat den ordentligt så valde den att tacka för sig!
Nåja skönt med kontakt trots allt!




































Fiskade sedan en stund till när Vattenfall tyckte tydligen det var dags att rensa
bort lite
löv och skräp utmed älven och öppnade luckorna så vattnet steg från
ca. 375  till 600 kubbar! Mycket skit på krokarna blev det men också ett skönt
hugg, en blank och fin öring på ca 2,5 kilo och 65 cm kunde jag landa och återutsätta!





































Sedan ströps flödet på vattnet och gick ner till ca.375k, och med sjunkande vattenföring
avtog aktiviteten i vattnet också. Strax före åtta satte jag grejorna i botten igen och då
sa jag adjö till mina fiskepolare och styrde kosan mot Gävle. Tre timmars fiske är lite skillnad
mot sommarens maratonpass på 10-14 timmar efter laxen. T.o.m sambon är vaken när man kommer hem:-)
Ny tur till älven i morrn!

Tony

Kommentarer