Mats Ädel kåserar - Regnbågens höstmysterium - en berättelse från Svarttärnan


Regnbågen har ett skamfilat rykte. Regnbågsfiske är något mången halvgenerad flugfiskare ägnar sig åt då och då för att stilla sin omättliga fiskekåthet. En träning och ett substitut inför den riktiga matchen mot fjällens rödingar. En norsk fiskekolumist har gått så långt att han jämför regnbågsfiske med onani.

Regnbågen har även ett rykte om att vara allt för naiv och blåögd, då den låter sig luras av allt som kommer dess väg. Likaså sägs den vara alldeles för fet och slö efter att ha ätit pellets vid fiskodlingen, men den är också kontrasternas och förvandlingens fisk. Efter en stunds träning i frihet kommer den snabbt i slankare form. När stjärtfenan blommar ut i sin fulla prakt får den en explosivitet som gör den oerhört stark. Efter att fisken överlevt den lättlurade fasen kan det vara nog så svårt att lura denna krabat.


När vattnet och luften blir kallare, tranorna flyger mot kompassens riktning, skogen fylls med älgjägare och löven brinner är regnbågsfisket som mest spännande. Fisken har lämnat botten där den gömt sig hela sommaren och äter allt mer föda på vattenytan. `


Vid soliga och vindstilla höstdagar är det en fröjd att med blicken följa regnbågens
långsamma näringssök när den med försiktiga och lömska dödskyssar dränker
fjädermygg efter fjädermygg alldeles i ytfilmen. Regnbågen simmar då långsamt
och har ingen anledningen att attackera de små försvarslösa krypen med kraft.
Strategin under sådana förutsättningar är att plocka fram en liten fjädermyggsimitation
och låta den ligga stilla i ytfilmen. Att ta hem flugan snabbt gör att den beter sig
onaturligt. Att göra kast efter kast och försöka gissa till åt vilket håll regnbågen
beger sig skrämmer fisken. Att försöka med andra flugor än fjädermygg
under sådana förutsättningar ger inga skrytsamma om ens några resultat.
Åtskilliga fiskare har slängt ut fluga efter
fluga från sina askar mot de oräkneliga försiktiga vaken, minut efter minut,
timme efter timme utan att ens känna en dragning i linan. När fiskelivet ter sig på
detta sätt är det mer en regel än ett undantag att likt vid en alldeles för
smärtsam separation ge fisken som ens förlorade hälft en sjuklig diagnos.
Jag har ju själv ställt denna diagnos på de sinnesslöa regnbågarna åtskilliga
gånger när jag kammat noll och inte haft en minsta aning om vad svaret på
höstbågens gåta är. Konstigt nog är det är sådana dagar jag älskar den som mest.



Jag hade förmånen att nyligen dela en sådan underbar höstdag med en god vän,
Valdemar. När vi tacklade våra flugspön sprack den eldfärgade vattenspegeln i
hundratals småbitar förutsakade av
regnbågens fjädermyggsfrosseri. En lockande
syn som gjorde att det bara blev en mugg morgonkaffe
vid vindskyddet.

Jag är en alldeles för rastlös flugfiskare för att riktigt lyckas med det
stillsamma och oerhört tålamodskrävande fjädermyggfisket. Vill gärna göra
många och så långa kast som möjligt när jag fiskar i stilla vatten. Medan
jag gör långa kast, gör Valdemar korta. Medan jag låter dra hem flugan och
kasta efter varje vakring inom kasthåll, låter han flugan bara ligga stilla i ytfilmen.
Medan jag blir fisklös, får Valdemar fisk. Personligt rekord på 1.5 kg till och med.
Fisken fortsätter att vaka överallt. Valdemar är lycklig. Jag är så frustrerad att
jag önskar tillbaka mitt gamla flugspö jag gav till honom för ett par år sedan och
att jag därefter försökt lära honom flugfiska. När Valdemar är bortom synhåll
anammar jag min före detta lärjunges och nuvarande läromästares teknik.
På med en liten fjädermygga, inte synlig för ögat vid kast längre än 10 meter.
Korta och få kast där regnbågen har sina näringssök.

Jag låter myggan ligga stilla och håller den under koncentrerad uppsikt som
flötet från mina barndomsår. Blicken iakttar varje rörelse vid ytan i jakt på
ledtrådar för att lösa höstregnbågens gåta. Jag väntar, väntar, väntar och
när jag tänker på annat försvinner min imitation i en fiskkäft och just i detta
ögonblick blir jag en lycklig man igen.


Under eftermiddagen har vi ett mycket trevligt fiske med Valdemars metod.
De regnbågar som rensas har 100-tals fjädermygg i sina magar. Valdemar har
slagit personligt
rekord två gånger under dagen och längtar precis som jag
tillbaka till nästa gemensamma tur,
nu när vi båda listat ut svaret på
regnbågens höstmysterium.



Mats Ädel

Kommentarer